لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۲

نگرانی ها در مورد مبدل شدن افغانستان به میدان جنگ بین قدرت های منطقه


آگاهان و مقام های هندی و پاکستانی می گویند، به نظر نمی رسد که افغانستان بعد از خروج نیرو های بین المللی به میدان جنگ قدرت های منطقوی مبدل شود.

قبل از این برخی از ادارات و مقام های پاکستانی در مورد این که پس از خروج نیرو های خارجی از افغانستان، این کشور احتمالاً به میدان جنگ میان هند و پاکستان مبدل خواهد شد، ابراز نگرانی نموده بودند.

افراسیاب ختک رهبر ایالتی حزب عوامی نشنل در ایالت خیبر پشتونخوا به رادیو آزادی گفت، برخی از عناصر در کشورش این مساله را برای منفعت خودشان دامن می زنند:

« اگر پاکستان در قبال افغاستان یک سیاست دوستانه و صادقانه داشته باشد هیچگاه نباید در مورد نفوذ کشور دیگر در آنجا نگران باشد این موضوع را عناصری برای نفع خود مطرح می کنند.»

در این حال سناتور صدر یعقوب خان ناصر عضو سنای پاکستان از حزب مسلم لیک نواز می گوید، هندوستان با باز نمودن قونسلگری هایش در ولایات شرقی افغانستان، در ایالت بلوچستان پاکستان دست درازی می کند:

« افغانستان و پاکستان در بسیاری موارد با هم نزدیکی دارند. مردم ما در سرحدات با هم نزدیک زندگی می کنند ولی بعضی از کشور های منطقه و یا امریکا می خواهند که نفود هندوستان را در افغانستان گسترش دهند.»

حکومت افغانستان در جواب نگرانی های پاکستان همواره تاکید کرده که افغانستان خواهان روابط نیک با کشور های منطقه بوده و هیچگاه اجازه نخواهد داد که از این کشور بر ضد کشور دیگر استفاده شود.

عبدالکریم خرم رییس دفتر ریاست جمهوری افغانستان می گوید، پاکستان موضوع نفوذ هند در افغانستان را برای یک مداخله دیگر خود در افغانستان مطرح می کند:

« ما به مسوولین پاکستانی گفته ایم در صورتی که در مناطق بین افغانستان و پاکستان اوضاع مغشوش باشد و گروه های تروریستی رفت و آمد داشته باشند، باید انتظار داشت که پاکستان هم در امن باقی نخواهد ماند. همین حالت مغشوش باید پایان بیابد.»

معاون دوم رییس جمهور افغانستان ماه گذشته پس از بازگشت از سفر سه روزه اش به هند گفت، هند پیشنهاد همکاری با اردوی ملی افغانستان را در عرصه تجهیزات و آموزش نموده است.

کریم خلیلی گفت، هند تا یک حد مطابق شرایط خود با نیرو های امنیتی افغانستان همکاری خواهد کرد، اینکه این همکاری در کدام ابعاد صورت خواهد گرفت، وی چیزی نگفت.

اگر همکاری های هند از یکسو مورد استقبال دولت و مردم افغانستان قرار گرفت از سوی دیگر در پاکستان نگرانی های جدید را بوجود آورد.
ولی حکومت افغانستان می گوید که نیرو های افغان بیشتر مسوولیت های امنیتی را اکنون به عهده گرفته اند و نیاز به تقویت، تجهیزات و مهارت های شان دارند.

از سوی دیگر داکتر وید ویدیک، رییس شورای غیر دولتی در بخش پالیسی خارجی هندوستان در صحبت با رادیو آزادی نگرانی ها در مورد این که افغانستان بعد از خروج نیرو های خارجی به میدان جنگ هند و پاکستان مبدل خواهد شد را بی بنیاد خواند:

« امکان این که بعد از خروج نیرو های خارجی از افغانستان، هند و پاکستان با هم درگیر خواهند شد وجود ندارد. چرا که هندوستان قادر به تسلط افغانستان نخواهد بود تا برای پاکستان مشکلات را ایجاد کند. بر عکس بعد از خروج نیرو های امریکا از این کشور، افغانستان باید به مثابه پل بین هند و پاکستان موقعیت اشرا حفظ نماید.»

مقام های افغان، پاکستان را مسوول بیشتر ناامنی ها در کشور شان خوانده و می گویند، اکثریت شورشیان مستقر در خاک پاکستان حمایت مقام های دولت آن کشور را با خود دارند.

مقام های افغان به این باور اند که لانه های امن شورشیان در خاک پاکستان نه تنها به افغانستان ضرر رسانیده بلکه پاکستان را نیز متضرر ساخته است.

اگر چه حکومت جدید پاکستان وعده هر نوع همکاری صادقانه را برای تامین صلح در افغانستان نموده ولی آگاهان افغان به این باور اند که اردو و ادارات استخباراتی پاکستان به حکومت ملکی شان اجازه چنین کار را نخواهند داد.

نگرانی ها در مورد نفوذ هند و پاکستان در افغانستان در حالی مطرح می شود که قرار است نیرو های خارجی تا پایان سال 2014 میلادی از افغانستان خارج شوند و افغانستان در همین سال شاهد انتخابات ریاست جمهوری نیز خواهد بود.
XS
SM
MD
LG