لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۹

کمپاین آگاهی دهی در ارتباط به حقوق اطفال در کابل برگزار شد


یک کمپاین هفت روزهء آگاهی دهی برای خانواده ها در ارتباط به حقوق اطفال به روز چهارشنبه در کابل برگزار شد.

مسوولان آشیانه یا ادارهء کمک رسانی به اطفال بی سرپناه افغان می گویند که با گذشت هر روز شمار اطفال فقیر و روی سرک در افغانستان، در حال افزایش اند.

انجنیر محمد یوسف سرپرست این اداره به روز چهار شنبه در آغاز کمپاین حقوق طفل بر والدین به رادیو آزادی گفت که این کمپاین را به هدف رعایت حقوق اطفال راه اندازی کرده اند.

وی می گوید که افزایش شمار اطفال بی بضاعت و روی سرک در کشور، سبب نگرانی آنها شده است.

آقای یوسف به نقل از مقامات حکومت افغانستان گفت که هم اکنون تنها در کابل در حدود هفت هزار طفل در روی سرک مصروف کار های شاقه اند که بیشتر آنها با خطرات گوناکونی روبرو می باشند:

« هدف کمپاین ما اینست که ارگان های دولتی، موسسات داخلی و خارجی را از حقوق اطفال آگاه بسازیم، مثلاً این را منعکس بسازیم که یک فامیل تا چی حد در قبال اولاد خود مسوولیت دارد و این که چطور می توانیم اینها را در باره حقوق اطفال آگاه نمائیم.
و همچنان این که به ارگان های دولتی یا وزرات خانه ها و موسسات خارجی و داخلی دیگر این را روشن بسازیم که در قبال فامیل های اطفال افغان چقدر مسوولیت دارند.»


کمپاین تامین حقوق اطفال به روز چهارشنبه به کمک مالی ساکن یا اداره کمک رسانی به اطفال کشور های جنوب آسیا و مساعدت های تخنیکی آشیانه آغاز شد و یک هفته ادامه می یابد.

مسوولان آشیانه می گویند که در این کمپاین از تمام فامیل ها خواسته می شود که در راستای تامین حقوق اطفال شان، توجه کنند.

این مسوولان می گویند که در اخیر همین کمپاین یک سروی را در باره تغییر در
زنده گی اطفال در ادارات دولتی و بین المللی نیز انجام خواهند داد.

لورانس لوسر رییس مرکز فرهنگی فرانسه نیز در جریان آغاز این کمپاین وعده سپرد که در راستای بهتر شدن وضعیت زنده گی اطفال افغان، کار خواهند کرد.

این کمپاین در حالی راه اندازی شده که اخیراً از برخی خانواده های افغان بخاطر آنچه که برخورد نادرست با اطفال شان خوانده می شود، انتقاد شده است.

یک تعداد از اطفال روی سرک می گویند که بخاطر فقر اقتصادی مجبور شده اند که برای پیدا کردن لقمه نان، به روی سرک دست به کار شوند.

آنها می گویند که همین وضعیت سبب شده که آنها از درس و تعلیم به دور بمانند.

دو تن از این اطفال به رادیو آزادی گفتند:

« نام من دلاور است و در شهر پلاستیک فروشی می کنم.
اقتصاد ما خراب است، پول نداریم، پدرم مزدور کار است، من هم پلاستیک فروشی می کنم، چهار برادر دارم و در خانه کرایی زنده گی می کنیم.»

« نام من بس بی بی است، برادرم بیکار است و پدرم کار می کند، من را بخاطر مشکلات اقتصادی در مکتب شامل نکرد، اما در آشیانه آورد.»


اخیراً ادارات مختلف ملی و بین المللی بخاطر وضعیت بد زنده گی اطفال در افغانستان ابراز نگرانی کرده اند.

چندی پیش یونیسف یا صندق وجهی سازمان ملل متحد برای اطفال هم از بد تر شدن وضعیت اطفال افغان خبر داده بود.

این اداره گفته است که جنگ جاری در افغانستان سبب شده که همه روزه حداقل پنج طفل در این کشور جان خود را از دست بدهند.


جمشید حبیب زاده
XS
SM
MD
LG