لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۷

حکومت پاکستان میگوید که شاید از مذاکره با طالبان صرف نظر کند


نواز شریف صدراعظم پاکستان
نواز شریف صدراعظم پاکستان
اسلام آباد از طالبان پاکستانی خواسته است که به گفتگو های بدون قید و شرط حاضر شوند، این پس از آن است که ستراتیژی در این ارتباط در یک کنفرانس ملی امنیتی در اوایل ماه جاری ترتیب گردید.

اما حکومت این طرح خود را بعد از یک رشته خشونت توسط گروه های مجزا شده طالبان دوباره بررسی می کند.

این پلان جز عمده وعده انتخاباتی نواز شریف صدر اعظم جدید پاکستان است تا بیرون شدن از جنگ داخلی خونین میان اردو و شورشیان اسلامگرا که نشان کاهش در آن مشاهده نمی شود جستجو گردد.

شریف پیشنهاد مذاکره را با گروه های کرده است که با طالبان پاکستانی رابطه داشته و از گروه طالبان افغان جدا می باشند، وی این پیشنهاد را در جریان کنفرانس تمام احزاب در ۹ ماه سپتمبر مطرح کرد.

برخی تماس های ابتدایی با طرف های مذاکره شونده صورت گرفته اما آقای شریف بعد از دو حمله انتحاری ۲۲ سپتمبر در یک کلیسای عیسویان در پشاور که ۸۵ کشته بر جا گذاشت، حالا هشدار می دهد که از مفکوره گفتگو با طالبان صرف نظر خواهد کرد.
مسوولیت این حمله را دو گروه مختلف افراطی جندالله و جندوالحفصه به عهده گرفته اند.

این گروه ها شامل فهرست طویل گروه های مجزا شده طالبان پاکستانی است.

طالبان پاکستانی زیر چتر تحریک طالبان پاکستانی یا تی تی پی پس از آن جدایی از این تحریک را آغاز کردند که بیت الله محسود رهبر تحریک طالبان پاکستانی در حمله طیاره بدون پیلوت امریکایی در سال ۲۰۰۹ کشته شد.

تحریک طالبان پاکستانی حالا به رهبری حکیم الله محسود به عنوان یک قوه نیرومند در برابر حکومت می جنگد.

اما این معلوم نیست که تی تی پی فعالیت های گروه های مثل جندالحفصه را مستقیمآ کنترول می کند و یا خیر.

گروه های مشهور طالبان پاکستانی عبارت اند از تحریک طالبان سوات، تحریک طالبان محسود، بدر منصور، الفرقان، المختار، لوای الآعظم، الخروج، ببر های آسیایی، القتال، مجاهدین پنجابی و اتحاد مجاهدین خراسان.

برخی از این گروه ها با همدیگر همکاری کرده و تحت نام شورای طالبان مشوره های مشترک را انجام می دهند.

حامد میر ژورنالست و گرداننده تلویزیون جیوی پاکستان در مورد گروه های که درخواست حکومت برای گفتگو های صلح را رد کرده اند می گوید:

« در میان آنها گروه های مختلفی وجود دارند، مثل گروه مولوی فضل الله که در سوات فعالیت دارد، این گروه مخالف گفتگو های صلح میان دولت و طالبان است.
دیگر گروه عمر خالد از منطقه قبایلی مهمند است.
بعضی افراد در نهاد های امنیتی پاکستان نیز مخالف مذاکرات صلح اند.
هنگامی که حکیم الله محسود شورای طالبان را فرا خواند تا در مورد درخواست حکومت در زمینه مذاکرات بحث کنند، نماینده گان این گروه ها خشم شان را ابراز کردند.»


رحیم الله یوسفزی ژورنالست و کارشناس پاکستانی می گوید، این روشن نیست، رهبران گروه طالبان در پاکستان که با توافقنامه صلح جهت ختم حملات شورشیان موافقت کنند کی ها اند:
« حکومت نیز تعداد دقیق گروه های شورشی را در پاکستان نمی داند، حکومت محلی خیبر پشتونخواه که امور آن در دست حزب تحریک انصاف پاکستان است می گوید که ۳۵ گروه در این ایالت و مناطق قبایلی وجود دارند.
برخی اوقات می شنویم که ۷۰ یا هشتاد گروه موجود اند، بعضاً حتی می گویند که حدود۱۰۰ گروه شورشی در پاکستان وجود دارند اما هیچ یک از این ارقام و معلومات کاملاً دقیق نیست.»


عمر حمید سخنگوی وزارت داخله پاکستان می گوید که اسلام آباد فعالیت بیش از ۶۰ گروه شورشی را در این کشور منع اعلام کرده است:
«۶۲ گروه شورشی در پاکستان وجود دارد که فعالیت شان ممنوع شده اند، از این میان سه گروه از سوی شورای امنیت سازمان ملل شامل فهرست گروه های تروریستی شده است.
این گروه ها عبارت اند از تحریک طالبان پاکستانی، شبکه حقانی و الکویته که با لشکر طیبه ارتباط دارد. فعالیت باقی گروه ها از سوی حکومت پاکستان ممنوع شده است.»


اما مظهر مشوانی یک مقام ارشد اداره تحقیقات جنایی در پاکستان می گوید که ساختار های شورشیان بیشتر پیچیده شده و از این لحاظ نمی شود که تعداد دقیق آنها را قید کرد:

« تعداد گروه های شورشی که فعالیت شان منع شد به ۲۴ می رسد، اما مشکل این است زمانیکه یک گروه فعالیت اش به وسیله حکومت ممنوع می شود این مساله سبب تشکیل گروه های بیشتر دیگر می گردد، در این صورت اعضای گروه متوقف شده به گروه های کوچک تقسیم شده و فعالیت های خود را زیر نام جدید انجام می دهند و برخی دیگر مورد حمایت کشور های همسایه قرار می گیرند.»

جنرال متقاعد حمید گل رییس سابق اداره استخبارات پآکستان می گوید که طالبان پاکستانی به ۳۰ گروه تقسیم شده اند.

وی می گوید که از جمله صرف ۲۵ گروه توافق کرده که با مقام های حکومتی در میز مذاکره بنیشینند.

پاکستان در کنار شورش طالبان و افراطگرایی اسلامی با خشونت های تجزیه طلبی، فرقه گرایی، اختلاف قومی و شورش سیاسی هم مواجه است.
XS
SM
MD
LG