لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۹

ایتلاف کانگرس ملی افغانستان اعلان موجودیت کرد


شماری از چهره های سیاسی و رهبران احزاب برای انتخابات ریاست جمهوری و شورا های ولایتی سال آینده در افغانستان با ایجاد ایتلاف های انتخاباتی در تلاش توافق روی یک نامزد مشخص اند.

ایتلاف کانگرس ملی افغانستان نیز به روز پنجشنبه به هدف شرکت در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری در کابل اعلام موجودیت کرد.

محمد عیسی اسحاق زی که ریاست این ایتلاف را به عهده دارد، به خبرنگاران گفت که به زودی کاندید واحد این ایتلاف را جهت اشتراک در رقابت های انتخاباتی معرفی خواهند کرد:

« هدف اساسی ما از ایجاد کانگرس دفاع از منافع ملی و حقوق بشر است، ما از افرادی حمایت خواهیم کرد که مدافع منافع ملی و حقوق بشر بوده و در لیاقت و صداقت شان تردید وجود نداشته باشد. کانگرس ملی افغانستان نه تنها برای انتخابات 2014 ایجاد شده است بلکه کانگرس برای همیشه جهت دفاع از منافع ملی و حقوق بشر ایستاده گی خواهد کرد. تا اگر گروه یا سازمان نامناسبی بر اریکه قدرت تکیه بزند نتواند به حقوق، حیات و آزادی شهروندان افغانستان صدمه بزند. »

کانگرس ملی افغانستان از مجموع احزاب سیاسی، اجتماعی، گروه ها و شخصیت های مستقل ملی و سیاسی تشکیل گردیده است.

تامین منافع ملی، محو فساد، دفاع از حاکمیت ملی، قطع جنگ، استقرار صلح دایمی و ایجاد مصالحه میان افغان ها از اهداف اساسی ایتلاف کانگرس ملی افغانستان خوانده می شوند.

به گفته مسوولین این ایتلاف، کانگرس ملی افغانستان در جهت آوردن تحولات بنیادی در زیربنای اداری، قضایی، اقتصادی، آموزشی، ارتباطی و اطلاعاتی کشور تلاش می ورزد.

در این حال شماری از کارشناسان معتقد اند که در حال حاضر هیچ حزب و یا سازمان سیاسی به تنهایی قادر نیست که وظایف اساسی چون تامین صلح، بازسازی اقتصادی و انکشاف را در سراسر کشور انجام دهد.

حاجی سید داوود یکی از کارشناسان و عضو کانکرس ملی افغانستان در مورد چنین گفت:
« حالا به این ضرورت احساس می شود که همه دست به دست هم بدهند، زمانی که ما از کانگرس ملی افغانستان نام می بریم یعنی مجموع بنیادی سیاسی و اجتماعی که هر افغانی که به کشور اش محبت دارد خود را در آن دریابد. »

پیش از این هم برخی از احزاب و جریان های سیاسی ایتلاف ها و اتحاد های انتخاباتی را به هدف معرفی کاندید واحد در انتخابات سال آینده ایجاد کرده اند.

اما این ایتلاف ها بقای زیادی نداشتند و هر حزب سیاسی به گونه جداگانه کاندیدان شان را در انتخابات پیش رو به کمیسیون مستقل انتخابات معرفی کرده اند.

برخی از آگاهان می گویند، تلاش های ایتلاف های ایجاد شده زمانی نتیجه خواهند داد که مسایل قومی و لسانی را در نظر نگیرند.


سحر لیوال
XS
SM
MD
LG