لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۴

نگرانی ها در مورد معامله گری های قومی و سمتی برخی از کاندیدان


تعداد از نهاد های جامعهء مدنی از معامله گری های قومی و سمتی برخی از کاندیدان انتخابات ریاست جمهوری سال آینده ابراز نگرانی کردند.

با نزدیک شدن پایان زمان پروسهء ثبت نام کاندیدان انتخابات ریاست جمهوری، اکنون نگرانی های مطرح شده که گویا بیشتر کاندیدان معاونان شان را با در نظر داشت مسایل قومی و سمتی انتخاب کرده اند.

به اساس معلومات کمیسیون مستقل انتخابات از آغاز این برنامه تا پایان روز شنبه نه تن برای احراز کرسی ریاست جمهوری در کمیسیون مستقل انتخابات ثبت نام کرده اند.

در همین حال تعداد از نهاد های جامعه مدنی به روز شنبه با برگزاری نشستی در کابل از این کاندیدان به شدت انتقاد کرده اند.

سید میسن احسانی سخنگوی شبکه فعالان جوان برای اصلاح و تغییر به خبرنگاران گفت که تاکنون کاندیدانی که به کمیسیون مستقل انتخابات ثبت نام کرده اند، برنامه های مشخص برای کشور ندارند:

« امروز یک حرف شده که باید رییس جمهور از قوم پشتون، معاون اول و دوم از قوم ازبک، هزاره یا تاجک باشد ولو اگر سواد و شایسته گی نداشته باشد به هر حال، 30 سال جنگ کرده و قوماندان جهادی بوده و به یک نوع افغانستان را گروگان گرفته و امروز می خواهد با فریب دادن مردم بیاید و به قدرت تکیه بزند تیکه داران و کسانیکه افغانستان را به گروگان گرفته اند هنوز هم شاید درکی از تدوین یک برنامه قوی نداشته باشند.»

پروسهء ثبت نام کاندیدان ریاست جمهوری و شورا های ولایتی از 25 ماه سنبله در کشور آغاز شد و قرار است در چهاردهم ماه میزان خاتمه یابد.

داکترعبدالله عبدالله، عبدالرب رسول سیاف، بسم الله شیر، حشمت غنی احمدزی، عبدالرحیم وردک، قطب الدین هلال، فضل کریم نجیمی، دل آغا کوهدامنی و سید اسحاق گیلانی از جمله افرادی اند که برای اشتراک در رقابت های انتخاباتی تاکنون به کمیسیون مستقل انتخابات ثبت نام کرده اند.

اعضای شبکهء فعالان جوان برای اصلاح و تغییر می گویند که این افراد به هنگام ثبت نام قدرت نمایی کرده اند و تاکنون یکی از آنان برنامه مشخص برای حل مشکلات کشور نداشته اند.

کاندیدانی که به کمیسیون مستقل انتخابات مراجعه کرده اند، کامیابی پروسهء صلح، بهبود اقتصاد و حل مشکلات زنان را در شعار های انتخاباتی شان عنوان کرده اند.

داکترعبدالله عبدالله یکی از این کاندیدان که هفتهء گذشته در کمیسیون انتخابات برای ثبت نام رفته بود، برنامه هایش را چنین تشریح کرده است:

« می خواهیم اداره سالم ایجاد کنیم، اداره که پاسخگو به مردم باشد و به قانون پابند باشد با فساد اداری مبارزه کند، ادارهء که مردم افغانستان چهره خود را در آن ببینند، ادارهء که بتواند تحول ایجاد کند در زنده گی مردم افغانستان و ادارهء که بتواند واقعاً مشارکت ملی را تامین کند. »

پس از برگزاری دو دور انتخابات در گذشته حکومت همواره به دلیل نداشتن استراتیژی مشخص و جامع در خصوص مسایل داخلی و خارجی مورد انتقاد قرار گرفته است.

آگاهان و مردم بدین باور اند تا زمانی که اصل شایسته سالاری و تدوین طرح های جامع که ضمانت کننده منافع ملی باشد از سوی احزاب سیاسی در اولویت قرار نگیرد، هرگز نظام دیموکراتیک در کشور ایجاد نخواهد شد.

ویدا بره کی
XS
SM
MD
LG