لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۷ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۹

پنجاه و یک تن در جریان تظاهرات در مصر کشته شدند


در برخورد های دیروز میان تظاهر کنندگان طرفدار محمد مرسی رییس جمهور برکنار شده مصر و قوای امنیتی این کشور حداقل 51 نفر کشته شدند.

از این جمله چهل نفر در قاهره کشته شدند. تظاهر کنندگان در قاهره سعی داشتند به میدان تحریر راه یابند جاییکه هواداران حکومت مورد حمایت نظامیان از چهلمین سالگرد جنگ عرب ها و اسراییل در سال 1973 تجلیل می کردند.

طارق، یک تن از تظاهر کنندگان طرفدار رییس جمهور برکنار شده اشتراک خود در تظاهرات را چنین توضیح داد:

« من یک افسر احتیاط در اردو بودم. این عقیده و باور عساکر نبود. ما در برابر اسراییل جنگیدیم نه در برابر مردم مصر. خود را احترام کنید. لباس نظامی و باشگا های شما و همه چیزی که در زندگی از آن استفاده می کنید از پول ما مردم خریداری شده است. جای بسا شرم است که تو تفنگ خود را که به پول ما خریداری شده به سینه ما نشانه بگیری. ما ترس داریم که به سانحهء چون سال 1967روبرو نشویم که از آن به هوش نه خواهیم آمد.»

وزارت داخلهء مصر گفت، 423 نفر از حامیان محمد مرسی در سرتاسر کشور دستگیر شده اند.

مقامات مصر روز شنبه هوشدار داده بودند هر کسی که هنگام مراسم تجلیل علیه اردو مظاهره کند عامل قدرت های اجنبی پنداشته خواهد شد، نه فعال سیاسی.

ایتلاف ضد کودتاه در مصر خواهان تظاهرات بیشتر در این هفته شده است. آنها بالخصوص از محصلان پوهنتون ها و شاگردان مکاتب خواسته اند که فردا سه شنبه علیه ادامه قتل و کشتار مظاهره کنند.

از هنگامی که اردوی مصر به دنبال تظاهرات وسیع در برابر حکومت اسلامگرای محمد مرسی به تاریخ سوم ماه جولای گذشته او را از قدرت برکنار ساخت، صد ها نفر در برخورد ها میان پولیس و تظاهر کنندگان در این کشور کشته شده اند.
XS
SM
MD
LG