لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۶

صادرات قالین افغانستان، بیش از 80 درصد کاهش یافته است


متصل کمکی معین انکشاف سکتور خصوصی وزارت تجارت و صنایع
متصل کمکی معین انکشاف سکتور خصوصی وزارت تجارت و صنایع
کاهش صادرات قالين افغانی، سرانجام پای مسوولان وزارت تجارت و صنایع افغانستان و برخی از بافنده گان و تاجران قالين را در نشستی کشاند که به هدف دریافت راه حل های فوری این معضل امروز سه شنبه در کابل تدویر یافته بود.

مصارف گزاف ترانسپورت، ظرفیت محدود داخلی برای قیچی و شست و شو و تدارک، عدم دسترسی سکتور خصوصی به قرضه و امثال آن از جمله عواملی اند که به گفته مسوولان میزان صادرات قالین افغانی را خیلی پائین آورده است.

در این نشست همچنان روی حمایت محدود حکومت در زمینه ایجاد فرصت ها برای رقابت صادراتی قالین در بازار های بین المللی و ایجاد هماهنگی ارگان های مسوول بحث ها صورت گرفت.

متصل کمکی معین انکشاف سکتور خصوصی وزارت تجارت و صنایع گفت که در سال های اخیر صادرات قالین کاهش چشمگیر داشته و این وضعیت موجب نگرانی صادر کننده گان قالین افغانی شده است.

اما وی افزود که این کاهش بالای سطح تولیدات قالین در کشور تاثیر منفی نگذاشته است:
« بدبختانه که از سال 2007 به این طرف صادرات قالین افغانی کم شده و به نام کشورهای دیگر صادر می شود یا از راه های غیرقانونی صادر می شود اما تولید در داخل کشور زیاد است و گفته می توانیم که سالانه یک اعشار یه شش میلیون متر مربع قالین تولید. »

بر بنیاد سروی های انجام شده هم اکنون 98 درصد قالین افغانی برای شت و شوبه بیرون از کشور فرستاده می شود. در این حال وزارت تجارت و صنایع از تلاش ها برای بهبود صادرات اقلام افغانی بخصوص قالین سخن می گوید.

احمد ضیاء سید خیلی رییس انکشاف امور تشبثات کوچک و متوسط این وزارت برنامه های را که جهت تشویق سرمایه گذاران داخلی روی دست دارند چنین بر شمرد:

« کسانی که در عرصه قالین کار می کنند زمین کافی از سوی دولت در اختیارشان قرار می گیرد تا سرمایه گذاری دایمی کنند ما همچنان اعلام می کنیم کسانی که علاقمند سرمایه گذاری در بخش فابریکه لیکوو ابیکوکلوراید امکانات را در اختیار آنان قرار می دهیم و در قسمت تعرفه های گمرکی ماشین آلات تولیدی و صنعتی که در افغانستان میآید صفر است. »

قالين افغانستان از اقلام مهم صادراتی کشور محسوب مي شود و در جهان از شهرت خاصی برخوردار است.

فروشنده گان قالین افغانی می گویند که طی سال های جنگ و درگیری های داخلی صادرات آن به خارج از كشور كاهش یافت و بخش زیاد از دست بافت های افغانی با مارک کشورهای همسایه به خارج صادر می گردد.

نبود مراکز شست و شو و فابریکه های مجهز تولیدی سبب شده تا بیشتر صنعت کاران قالین های شان را به پاکستان برده و از آن طریق به فروش برسانند.


ویدا بره کی
XS
SM
MD
LG