لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۵

گروه بین المللی بحران: باید حقوق و سهم زنان افغان مصوون نگهداشته شود


گروه بین المللی بحران می گوید، با نزدیک شدن مرحله انتقال امنیت و به قدرت رسیدن محافظه کاران در افغانستان، زنان به طور روز افزون به خشونت و انزوا در جامعه روبرو می شوند.

گروه بین المللی بحران در تازه ترین گزارش خود بنام زنان و جنگ افغانستان وضعیت کنونی زنان را دراین کشور مورد بررسی قرار داده می نویسد:
زنان که در شرایط امروزی افغانستان در برابر قانون حق مساوی دارند، به تبعیض گسترده روبرو بوده، در حکومت و پولیس به حاشیه رانده شده و درمقامات که مستقیماً مسوولیت دارند، تهدید می شوند. در سال آینده که نیرو های بین المللی از افغانستان خارج می شوند، امکان دارد این حملات بر زنان به خصوص آنانی که که در مواضع قدرت هستند مانند، اعضای پارلمان چند برابر افزایش یابد.

فوزیه کوفی عضو ولسی جرگهء افغانستان نیز می گوید، در صورت وخامت اوضاع پس از سال 2014 در افغانستان یگانه چیزی که بیشتر در افغانستان متاثر می شود، حقوق زنان است. وی گفت:
"درسال 2014 احیاناً اگر وضعیت بدترشود، حقوق زنان متاثرخواهد شد. مخصوصاً با کم شدن تعهدات بین المللی در افغانستان و قدرتمندن شدن این گروه ها و عناصر، حقوق زنا ن باردیگر به یک معامله و سوء استفادهء سیاسی گذاشته خواهد شد."

سازمان بین المللی بحران در این گزارش می نویسد، انتقال امنیت و انتخابات ریاست جمهوری باید به فرصتی مبدل شود تا زنان تقویت یافته، صاحب قدرت شوند و حقوق شان تحکیم یابد.
گروه بین المللی بحران در این گزارش بررسی های خود را در چند نکتهء خلاصه کرده در مورد پیشنهاداتی نیزنموده است.

این اداره می گوید، زنان در بازسازی حکومتی بعد از سقوط طالبان نقش مهم را بازی کرده و در همه عرصه های زنده گی اجتماعی حضور داشتند. اما تا هنوزهم مصوونیت و حقوق آن ها تضمین قانونی ندارد و نیروهای امنیتی تا هنوزهم برای حمایت از آن ها متعهد نبوده و قدرت حفاظت از آن ها را ندارد.

به نوشتهء گزارش گروه بحران، حکومت افغانستان باید از تطبیق قوانین حمایت از زنان و حذف موانع که در برابر کاندیدان و رای دهندگان زن درانتخابات ریاست جمهوری ماه اپریل سال 2014 میلادی موجود است، اطمینان حاصل کند و زنان در مذاکرات صلح با طالبان نباید به حاشیه کشانیده شوند.

حکومت افغانستان، ایالات متحدهء امریکا و کشورهای ناتو که در چوکات نیروهای بین المللی کمک به امنیت در افغانستان یا آیساف عسکر دارند، باید حقوق مساوی زن و مرد را در قانون اساسی تضمین کرده، حفاظت و تقویت زنان را در هر گونه گفتگو و مذاکرهء پیش شرط قرار دهند.

جامعهء بین المللی باید قویاً نشان دهد که نادیده گرفتن حقوق زنان درهر مذاکره صلح با شورشیان به هیچ وجه قابل قبول نمی باشد. این گروه همچنان در گزارش خود می نویسد، ماموریت یوناما درافغانستان فراتر از سال 2014 میلادی از تمدید شود.
XS
SM
MD
LG