لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۰

آیا تحفهء امریکا به حسن روحانی تقلبی است؟!


زمانیکه حسن روحانی رییس جمهور ایران در ماه گذشته بعد از مسافرتش از نیویارک به تهران برگشت، با خود یک تحفهء خاص ایالات متحدهء امریکا را حمل می کرد.

اثر تاریخی که به رییس جمهورایران توسط امریکا تحفه داده شد، شیردال جام نقره ایست که شکل یک شیر که نیمهء آن عقابست را دارد. قیمت این شیردال حدود یک ملیون دالر امریکایی تخمین می شود و از مغارهء کلماکرهء لرستان در غرب ایران بدست آمده است.
اما اینک برخی کارشناسان آثار عتیقه می گویند، این اثر تاریخی 2700 ساله، تقلبی است.

مقامات گمرک ایالات متحدهء امریکا می گویند، این اثر تاریخی را در سال 2003 از نزد یک دلال ایرانی آثار عتیقه کشف و ضبط کرده اند و تا زمانیکه به حسن روحانی تحفه داده شد، در نیویارک از آن نگهداری می شد.
حمید باقیی (Hamid Baqaie) سابق مسوول نهاد میراث های فرهنگی ایران با ابراز اینکه در مورد تقلبی بودن این اثر تردیدی وجود ندارد، می گوید:
باستان شناس امریکایی اسکاروایت موسکاریلا (Oscar White Muscarella) که در گذشته به حیث متصدی موزیم متروپولتن نیویارک ایفای وظیفه می کرد هم به اینکه اثر تاریخی تحفه داده شده به حسن روحانی اصلی باشد، باور ندارد.
اسکاروایت موسکاریلا در مقالهء که در سال گذشته نشر شد، نوشته است، یک نگاه گذرا به عکس این اثر کافی بود، تا به تقلبی بودن آن متیقن شود.
اسکاروایت موسکاریلا که در سال های 1960 در ایران کاوش های باستان شناسی را انجام داده است، می نویسد:
"این یک اثر مدرن ایرانی است که بیش از 14 سال عمر ندارد."

حمید باقیی (Hamid Baqaie) سابق مسوول نهاد میراث های فرهنگی ایران می گوید، بازارهای سیاه مملو از آثار تاریخی جعلی ایران است.
وزارت خارجهء ایالات متحدهء امریکا در یک اعلامیهء مورخ 25 سپتامبر اثر عتیقهء شیردال را تحفهء مردم ایران به جهان و امریکا دانسته و از اینکه آنرا دوباره به مردم ایران مسترد می کند، اظهار خرسندی کرده است.
تا هنوز حکومت ایران در مورد اعتبار تاریخی این اثر اعلامیهء را نشر نکرده است.
XS
SM
MD
LG