لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۱

مجددی: بیش از 15 هزار تن در 32 ولایت در غصب زمین ها دست دارند


پس از سپری شدن هشت ماه از کار کمیسیون نظارت بر اعمال حکومت ولسی جرگه، سر انجام این کمیسیون نتیجه کارکرد هایش را با ذکر نام تعداد از افراد متهم به غصب زمین ابلاغ کرد.

زلمی مجددی رییس این کمیسیون می گوید، بررسی های شان در خصوص غصب زمین ها به استثنای ولایات پنجشیر و بامیان در سایر ولایت ها پایان یافته است.

به گفتهء آقای مجددی، به اساس این بررسی بیش از پانزده هزار نفر در32 ولایت کشور در غصب زمین ها دست دارند.

وی می گوید در فهرست افراد متهم به غصب زمین که از سوی حکومت در اختیار آنان قرار داده شده، نام افراد اصلی غاصبین زمین در آن گنجانیده نشده است:

« افرادیکه در حکومت در غصب اراضی دولتی نقش داشتند، از آنها نام برده نشده است، برعکس کسیکه پنج سیر تخم ریز را بخاطرامرار حیات اش علف چر را شکستانده نام آن شخص آمده بناً این لست ما ناقص است و قسمت زیاد واقعیت ها پنهان شده است.»

به اساس فهرستی که از سوی حکومت افغانستان به ولسی جرگه فرستاده شده، محبوب حیات خان متنفذ قومی به غصب 95 هزار جریب زمین در ولایت هلمند، حاجی جانان به غصب 47 هزار جریب زمین در ولایت نیمروز و سید اسحاق گیلانی عضو پیشین ولسی جرگه به غصب 15هزار جریب زمین در ولایت ننگرهار متهم شده اند.

همچنان در لست افرادی که متهم به غصب یک تا ده هزار جریب زمین شناخته شده اند سید منصور نادری عضو فعلی ولسی جرگه نیز شامل است و گفته شده که او 5000 هزار جریب زمین را غصب کرده است.

اعضای کمیسیون نظارت بر اعمال حکومت ولسی جرگه می گویند، بخش اعظم زمین های که توسط متنفذین قومی، قوماندانان و افراد مسلح غصب شده اند، قبالهء شرعی ندارند.

رییس این کمیسیون همچنان از شماری شهرک های رهایشی نام برد که مالکان آن صد ها جریب زمین ها را بدون داشتن مجوز قانونی به تصرف شان آورده اند.

شهرک طلایی در منطقه ناحیه هشتم، شهرک نوروز آباد در ناحیه دوازده هم، شهرک آریا در ناحیه دهم و شهرک صفا در ناحیه هفدهم شهر کابل شامل این شهرک ها اند.

تلاش کردیم دیدگاه حکومت افغانستان را در عکس العمل به این ادعای کمیسیون نظارت بر اعمال حکومت ولسی جرگه داشته باشیم اما موفق به این کار نشدیم.

از سوی دیگر برخی از نماینده های مردم، اعضای این کمیسیون را به معامله گری در انتشار این فهرست متهم می سازند.

رمضان بشر دوست و قربان علی کوهستانی دو تن از وکلا در مورد گفت:

« بیشترین زمین به احکام رییس جمهور غصب شده بخصوص دور و بر رییس جمهور دوسیه اش در همین کمیسیون است چرا افشا نمی کنید.»

«ما انتظار داشتیم که این کمیسیون تحقیق می کرد، بررسی می کرد، تنها موضوع پول گرفتن نیست در افغانستان بعضی وقت از دالر کرده دوستی شخصی بالاتر است، مساله قومی مهم تر است و بخاطرهمین مسایل است که ما حقایق را پنهان می کنیم.»


کمیسیون خاص نظارت بر اعمال حکومت ولسی جرگه هشت ماه قبل به درخواست اعضای ولسی جرگه ایجاد گردید تا از اعمال حکومت نظارت دقیق نماید.

اعضای این کمیسیون چند هفته قبل گفتند که 15هزار غاصب را شناسایی و در آینده نزدیک نام های آنان را افشا می کنند.

به اساس گزارش کمیسیون نظارت بر اعمال حکومت ولسی جرگه، در سراسر افغانستان حدود 1میلیون و سه صد هزار جریب زمین غصب شده است.

انتقاد های موجود اند که در بیشتر قضایای غصب زمین مقامات حکومتی، زورمندان و برخی از اعضای شورای ملی دست دارند.

جاوید حسن زاده
XS
SM
MD
LG