لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۸

مرحله سوم برنامهء سواد آموزی در 18 ولایت افغانستان آغاز شد


وزارت معارف افغانستان می گوید که در مرحلهء سوم برنامهء توسعه سواد آموزی به تعداد چهار صد هزار تن از تعلیمات ابتدایی و آموزش های حرفوی بهره مند خواهند شد.

قرارداد تطبیق این برنامه به روز سه شنبه میان وزیر معارف، نماینده یونسکو و سفیر جاپان در کابل به امضا رسید.

مقام های وزارت معارف می گویند که دولت جاپان 20 میلیون دالر را برای آغاز مرحله سوم این برنامه با افغانستان کمک کرده که از سوی ادارهء تعلیمی و کلتوری سازمان ملل متحد ( یونسکو) به مصرف خواهد رسید.

محمد فاروق وردک وزیر معارف در نشستی که به همین منظور تدویر شده بود به خبرنگاران گفت که این برنامه در مدت سه سال آینده در 18 ولایت کشور تطبیق می شود:

« این برنامه که برای سه سال دیگر از امروز آغاز می شود هدف ما با سواد ساختن 400 هزار هموطن ما در 18 ولایت است، این برنامه تنها سواد آموزی نیست بلکه آموختن حرفه است و شصت درصد اشتراک کنندگان برنامه های سواد آموزی ما به شمول برنامهء که مرحله سوم اش را امروز امضا می کنیم، خانم ها تشکیل می دهند.»

این برنامه در ولایات بادغیس، بلخ، بامیان، دایکندی، غزنی، غور، خوست، کنر، ننگرهار، نیمروز، نورستان، پکتیکا، سمنگان، ارزگان، وردک و زابل تطبیق می شود.

سفیر جاپان در کابل تطبیق این برنامه را در راستای ارتقای سطح سواد مهم خوانده و بر ادامهء همکاری های کشور اش در زمینه انکشاف برنامه های تعلیمی در افغانستان تاکید کرد.

پروگرام توسعهء سواد آموزی در سال 2008 در افغانستان آغاز شد و گفته می شود در این برنامه تاکنون 36 میلیون دالر امریکایی به مصرف رسیده است.

مقام های وزارت معارف می گویند که از طریق این برنامه برای افرادی که سنین شان از 15 تا 45 سال اند و از نعمت سواد محروم بوده اند زمینه آموزش تعلیمات ابتدایی فراهم می گردد.

با این همه برخی انتقاد ها در خصوص عدم موفقیت این پروژه و حیف و میل پول های کمک شده به این برنامه وجود دارد.

حمیرا ایوبی عضو کمیسیون دینی و فرهنگی ولسی جرگه، برنامهء توسعه سواد آموزی در افغانستان را از جمله برنامه های ناکام وزارت معارف می خواند.

وی در صحبت با رادیو آزادی گفت که از طریق این برنامه افراد نیازمند به سواد کمتر سود برده اند:

« فکر می کنم یگانه پروگرامی که در افغانستان ناکام بوده از جمع پروگرام های وزارت معارف همین پروگرام سواد آموزی وزارت است با تاسف چیزی را که ما از قریه ها و ولسوالی های افغانستان در جریان هستیم این برنامه صرفاً بنام است بخاطری موثر نیست که این ها برای اشخاصی که واقعاً باید سواد بیآموزند برای آنها دایر نمی شود بلکه برای شاگردان مکتب فعال است.»

به اساس معلومات وزارت معارف افغانستان، در حال حاضر حدود 8 میلیون تن در کشور از نعمت خواندن و نوشتن محروم اند.

فقر، ادامهء بیش از سه دهه جنگ و مهاجرت افغان ها به کشور های خارجی از عوامل اصلی افزایش سطح بی سوادی در کشور خوانده می شوند.

اما مقام های وزارت معارف می گویند که در یک دههء گذشته تلاش کرده اند تا این مشکل را از طریق راه اندازی برنامه های سواد آموزی به احداقل کاهش بدهند.

تلاش های که به گفته بسیاری از مردم نتیجه چندان در پی نداشته است.

ویدا بره کی
XS
SM
MD
LG