لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۶

برخی سناتوران: حکومت در مورد مداخلات ایران عکس العمل نشان دهد


در پی اظهارات اخیر مسوولان محلی ولایت فراه که گویا ایران جهت ناامن ساختن کشور صدها فرد مسلح را به این ولایت فرستاده است، برخی از سناتوران از حکومت خواستند تا در مورد این مداخلات ایران عکس العمل جدی نشان بدهد.

این موضوع در نشست روز یکشنبه مشرانو جرگه از سوی برخی سناتوران به بحث گرفته شد.

این سناتوران می گویند که ایران تلاش دارد در آستانه امضای توافقنامهء امنیتی و دفاعی با امریکا و انتخابات سال آینده مانع ایجاد کند.

هدایت الله رهایی و گل احمد اعظمی دو تن از این سناتوران:
« با نزدیک شدن امضای توافقنامه امنیتی و دفاعی میان کابل و واشنگتن خصومت دولت ایران افزایش یافته است. حتی شنیده شد که ایران تعداد گروپ های مسلح را به داخل ولایت فراه ساخته است تا امنیت این ولایت را برهم زند اما در این قسمت دولت افغانستان کامل خاموش است. »
« عامل اضافه از سه دهه جنگ در افغانستان دقیقاً مداخلات کشور های همسایه ایران و پاکستان است. حالا که ما در هنگام امضای پیمان امنیتی هستیم و انتخابات را پیشرو داریم این ها سنگ اندازی می کنند. »


این سناتوران می گویند که اگر حکومت در خصوص این مداخلات ایران خاموشی اختیار کند به این معنی است خواهان برگزاری انتخابات نمی باشد.

محمد یونس رسولی معاون والی فراه هفته قبل در صحبت با رادیو آزادی گفت گزارش های وجود دارند که ایران برای نخستین بار یک گروه بیشتر از 500 صد نفری مسلح را برای انجام اعمال تخریبی به ولایات غربی افغانستان فرستاده است.

مقام های ایرانی در مورد تاکنون اظهار نظر نکرده اند اما قبل از این همواره چنین ادعا ها را رد کرده اند.

اما پیش از این مقام های ناتو گفته بودند که از نزد مخالفین مسلح این کشور اسلحه ساخت ایران را بدست آورده اند.

در این حال وزارت خارجهء افغانستان با تاکید بر موجودیت روابط دوستانه ایران و افغانستان می گوید که گزارش های در این خصوص بی اساس می باشد.

جان موسی زی سخنگوی این وزارت به روز یکشنبه در نشست خبری در کابل گفت:
« در این مورد ما هیچگونه معلومات و گزارش در دست نداریم. به باور وزارت امور خارجه افغانستان این معلومات نادرست است. البته افغانستان و ایران با هم بسیار رابطه نزدیک، دوستانه و برادرانه دارند. »

اما در گذشته نیز ایران متهم به حمایت از مخالفین مسلح افغان بخاطر ادامهء جنگ با نیروهای خارجی مستقر در افغانستان شده است.

برخی ها به این باور اند که با نزدیک شدن زمان امضای توافقنامه امنیتی و دفاعی کابل و واشنگتن، تلاش های ایران در این خصوص افزایش یافته است.

در گذشته مقام های ایران به گونه آشکار با حضور نیروهای خارجی در افغانستان مخالفت نشان داده اند و این کشور را اشغال شده عنوان کرده اند.

برخی از کارشناسان افغان می گویند که در سال های گذشته ریاست جمهوری افغانستان از تهران پول دریافت می کرد و به همین دلیل مقام های کابل نمی توانند از کار های غیر قانونی ایران در این کشور، پرده بردارند.


فریبا واحدی
XS
SM
MD
LG