لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۷

نمایشگاه بانکی و صنایع دستی در کابل


به گفته مسوولان وزارت مالیه تعداد افراد که حساب بانکی دارند در دو سال گذشته از یک میلیون به سه میلیون افزایش یافته و تلاش ها جهت ترویج بانکداری میان مردم هنوز هم جریان دارد.

معین وزارت این وزارت در مراسم افتتاح نمایشگاه مالی و بانکداری به روز سه شنبه در کابل گفت که به اساس احصایه های موجود حدود پنجاه میلیارد دالر سرمایه افغانستان در بانک های خارجی و یا در منازل موجود اند.

گل مقصود ثابت خواهان ایجاد قوانین و سهولت های بیشتر در عرصه بانکداری شد تا به گفته وی مردم بتوانند به آن اعتماد کرده و سرمایه های شان را در بانک به امانت بگذارند:

« حالا وظیفه حکومت است که برای بانک ها برنامه های تشویقی را ارایه نماید تا بانک ها را مجبور بسازد برای مردم پول بدهند، اگر حکومت پالیسی را ایجاد نماید که به اساس آن به بانک های که سهولت ایجاد می کنند پول بدهد بانک ها نیز تشویق شده و در سایر بخش ها سرمایه گذاری می کنند. »

کابل بانک نخستین بانک خصوصی در افغانستان بود و مردم یک مقدار پول هنگفتی شان را در این بانک گذاشته بودند. اما این بانک به دلیل مدیرت ناسالم بیش از دو سال قبل ور شکست شد.

به اساس گزارش ها مسوولان این بانک نزدیک به 900 میلیون دالر سرمایه مردم را حیف و میل کرده بودند.

رییس اتحادیه بانک ها در افغانستان می گوید، بر اساس احصاییه گیری اخیر در 10 بانک خصوصی و دولتی افغانستان مردم یکصد و بیست میلیارد افغانی شان را سپرده اند که بیش از سی و چهار میلیارد آن از سوی این بانک ها به گونه قرضه های کوچک و بزرگ به مردم داده شده است.

مسوولان در حکومت افغانستان می گویند که در حال حاضر سیستم بانکداری در جهان الکترونیکی شده و حکومت این کشور نیز تلاش می کند تا در عرصه بانکداری سهولت های بیشتر را ایجاد کند.

در ظرف یک دهه گذشته در کنار کابل بانک، بانک های خصوصی دیگر چون عزیزی، میوند، باختر و چندین بانک به فعالیت آغاز کرده اند اما ورشکستگی کابل بانک مردم را به نحوه فعالیت این بانک ها بی اعتماد ساخته است.

برخی از کارشناسان مسایل اقتصادی می گویند که همین مساله سبب شده تا افغان ها برخلاف کشور های جهان، پول نقد شان را در خانه نگهداری می کنند که این کار در برخی موارد خالی از خطر نبوده است.


جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG