لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۷

مردم کابل: مراکز آموزشی خصوصی زیاد اما کیفیت درسی شان پایین است


شماری از باشندگان شهر کابل از افزایش مراکز تعلیمی و پایین بودن کیفیت درسی در این نهاد های تعلیمی خصوصی، شکایت دارند.

شماری از باشنده گان شهر کابل به خصوص جوانان می گویند که ایجاد مراکز خصوصی آموزشی در این شهر به یک پیشه تجارت مبدل شده و به کیفیت تدریس هیچ توجه صورت نمی گیرد.

آنها می گویند که این مراکز قوانین وزارت معارف را در نظر نگرفته و حتی در بعضی مناطق با کیفیت پایین به طور خود سرانه فعالیت می کنند.

دو تن از باشنده گان کابل در مورد گفتند:
« در شهر کابل تعداد کورس ها زیاد شده، قسمی که مه دیدیم به جای اینکه مردم چیزی بیاموزه وقت شان ضایع می شود، این کورس ها از پول مردم تجارت می کنند، تا اینکه روی کیفیت درسی شان توجه کنند.»

« مراکز متعدد آموزشی در شهر کابل داریم که از لحاظ کیفیت درسی قابل قبول نمی باشند.»

از دوازده سال به این طرف در افغانستان علاوه بر مراکز تعلیمی دولتی به صد ها مرکز تعلیمی خصوصی دیگر هم فعالیت خود را آغاز کرده اند.

این مراکز خصوصی در شهر کابل و دیگر ولایات کشور به نام های مراکز آموزشی کمپیوتر، انگلیستی، آماده گی کانکور، و لسان های خارجی دیگر ایجاد شده اند.

در این حال برخی از مسوولین همین مراکز در صحبت با رادیو آزادی، مشکلات و پائین بودن کیفیت درسی در یک تعداد از این مراکز را پذیرفته و گفتند که این کار سبب می شود تا مردم اعتماد شان را نسبت به کورس های که خدمات خوب را ارایه می کنند هم از دست بدهند.

اسدالله میرزا مسوول مرکز تعلیمی خصوصی طلوع در شهر کابل در صحبت با رادیو آزادی گفت:

« کورس های که تازه فعالیت می کنند، کیفیت درسی شان درست نیست و تاثیر منفی را بالای کورس های ستندرد و سابقه دار می گذارد.»

وزارت معارف افغانستان هم با تایید این مشکل می گوید که تلاش ها برای جلوگیری فعالیت این مراکز جریان دارد.

کبیر حقمل رییس نشرات این وزرات به رادیو آزادی گفت که در حال حاضر حدود 500 مرکز آموزشی در شهر کابل وجود دارند که بیشتر آن به شکل غیر قانونی فعالیت می کنند.

آقای حقمل افزود که آنها تلاش می کنند تا جلو فعالیت مراکز آموزشی خصوصی بدون جواز را بگیرند:

« در کابل ۲۴۵ کورس بدون مجوز قانونی فعالیت خود را آغاز کرده اند و باید دوباره مسدود شوند.
بعضی کورس های وجود دارند که مدت جواز شان ختم شده و آنرا تمدید نکردند، ما لست نام های این کورس ها را جمع آوری کردیم که در آینده های نزدیک ما این کورس ها را بسته می کنم، چون به معیار ها برابر نیستند و غیر قانونی فعالیت دارند.»


مقامات وزارت معارف می گویند که در تمام مراکز آموزشی باید استادان به درجه لیسانس موجود باشند.

آنها همچنان می گویند که مراکز آموزشی خصوصی باید دارای مواد درسی معیاری باشند تا مردم به خصوص جوانان بتوانند از آن بهره ببرند.

لیزا حیدری
XS
SM
MD
LG