لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۱

قوم ځدران: مانند دهه 80، از حقانی و پسرانش حمایت نمی کنیم


عکس از آرشیف - شبکه حقانی
عکس از آرشیف - شبکه حقانی
گروه حقانی از دیر زمانی است که بر مناطق کوهستانی ولایات خوست و پکتیا حاکمیت دارد. حقانی در دهه 80 میلادی در سال های جهاد علیه شوروی سابق در این مناطق شهرت یافت.

اما در پایان سال 2001 میلادی که رژیم طالبان در نتیجه حملات نیروهای ایتلاف بین المللی به رهبری امریکا فرو پاشید، گروه حقانی مراکز خود را در آن سوی خط دیورند انتقال داد.

بر اساس گزارش نیویارک تایمز، حقانی و پسر وی سراج الدین حقانی که اکنون رهبری شبکه حقانی را به عهده دارد، در پاکستان زندگی می کند و از همان جا حملاتی را بر افغانستان سازماندهی می نماید.

قوم ځدران در ولایت خوست افغانستان که حقانی مربوط به همین قوم است، می گوید، آنها خود شان را از شبکه حقانی جدا می دانند.

فیصل رحیم یک قوماندان سابق شبکه حقانی و یکی از اعضای شورای قومی ځدران در اشاره با حمایت پاکستان از این گروه می گوید:

« قوم ځدران اکنون می داند که حقانی به چه کسی خدمت می کند. جنگ را که این گروه به پیش می برد، جهاد خوانده نمی شود. این جنگ جنگ دالر بوده و برای قدرت روپیه و قدرت پاکستان ادامه دارد. »

اما شبکه حقانی ادعای مکرر حکومت افغانستان و قوماندانان امریکا را رد می کند که گویا آنها از حمایت اداره استخبارات مرکزی پاکستان یا آی اس آی و اردوی این کشور برخوردار اند.

این شبکه همیشه خود را شاخهء از گروه طالبان به رهبری ملا عمر می داند. ولی کارشناسان غربی می گویند، شبکه حقانی جدا و مستقل از دیگر طالبان عمل می کند.

نیویارک تایمز می گوید، نشانه ها و علایم نمایانگر آن اند که شبکه حقانی تا هنوز هم موجب نگرانی متخصصان امور تروریستی امریکا و قوماندانان نظامی این کشور می باشد.

روزنامهء نیویارک تایمز در ادامه می نویسد، شبکه حقانی شماری از رهبران قوم ځدران و بخصوص آنانی را که از پناه دادن و تهیه غذا به جنگجویان شان انکار کرده اند، نیز کشته اند.

روزنامه با اشاره به قتل یکی از بزرگان قوم ځدران در مسجدی در ولایت خوست می نویسد، گروه حقانی با انجام چنین کشتاری تلاش می کند که در بین مردم ترس و بیم ایجاد کند تا آنها در برابر جنگجویان شان سر بلند نکنند.

محمد علی ځدران یکی از بزرگان قوم و رییس قوم ځدران می گوید، از آنجایی که شبکه حقانی جلو فعالیت مکاتب و کلنیک ها، ساختمان سرک ها و سایر خدمات مدنی را می گیرد، پس چگونه مردم از آنها حمایت کنند.

به گفتهء آنها نسل گذشته از اعمال شان چشم پوشی کرده، از آنها حمایت می کردند، اما نسل نو این کار را نمی کنند.
XS
SM
MD
LG