لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۷ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۸

جنگ مخفی عربستان سعودی


عربستان سعودی که از تلاش های جامعه جهانی به رهبری امریکا برای سقوط رژیم سوریه مایوس شده است اکنون برای آموزش شورشیان سوریه تلاش های جدید را آغاز می کند.

خبرگزاری فارن پالیسی به نقل از سه منبع که از این برنامه سعودی آگاه اند خبر می دهد که عربستان از پاکستان خواسته تا جنگجویان را بر علیه رژیم سوریه آموزش دهد.

در دهه هشتاد پاکستان و عربستان سعودی یکجا با اداره استخبارات امریکا مجاهدین افغان را بر علیه شوروی سابق آموزش دادند که افغان ها و جامعه جهانی تا امروز عواقب آن را تحمل می کنند.

اگر چه در آن زمان تنظیم های افغان باعث سقوط حکومت طرفدار شوروی شدند، اما خود آنها نتوانستند یک حکومت مستقل بسازند که در نتیجه آن تندروان در افغانستان رشد کرد و برخی از مجاهدین با القاعده یکجا شده و در مقابل متحدان سابق خود سلاح برداشتند.

گفتگو ها در مورد عواقب منفی آموزش شورشیان در ریاض صورت گرفته و آن عده که از این برنامه عربستان آگاهی دارند گفته اند که این برنامه بر علیه تندروان است نه برای تقویت افراطیان.

فارن پالیسی به نقل از آنها می نویسد که این برنامه عربستان سعودی دو هدف دارد، یکی آن سقوط رژیم بشارالاسد و دوم تضعیف آن گروه های که با القاعده وابسته اند.
فارن پالیسی می افزاید، در حال حاضر نقش پاکستان در این برنامه محدود است اما عربستان سعودی می خواهد مسوولیت آموزش پنج تا ده هزار جنگجو را به پاکستان بسپارد.

اولین بار یزدی سایی متخصص امور شرق میانه در انستیتوت تحقیقاتی کارینگی این برنامه عربستان سعودی را ظاهر ساخت.

سایی می گوید، عربستان سعودی پلان دارد تا یک اردوی چهل تا پنجاه هزار نفری جنگجویان را بر علیه حکومت سوریه تشکیل بدهد.

وزارت خارجه امریکا در این مورد تا هنوز چیزی نگفته است.

فارن پالیسی می گوید، عربستان سعودی برای عملی نمودن این برنامه اش بر علاوه همکاری پاکستان که آموزش نیرو ها را به عهده خواهد داشت، همکاری اردن، امارت متحده عرب و فرانسه را نیز با خود دارد.
XS
SM
MD
LG