لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۲

ازدواج با فرزند خوانده و فرزند اندر در ایران قانونی شده است


شهین دخت مولاوردی معاون رییس جمهور ایران در بخش مسایل زنان و امور خانواده می گوید، " پلان دارد تا علیه قانون جدید تصویب شده که بر اساس آن سرپرست ها می توانند با فرزند خوانده و یا فرزند اندر شان ازدواج کند، اقدام نماید.

با وجود انتقادات گسترده، این قانون نخست در 22 سپتامبر توسط پارلمان ایران بعداً در اوایل اکتوبر از سوی شورای نگهبان این کشور به تصویب رسید.

شورای نگهبان ایران تمام لوایح پیشنهاد شده از سوی پارلمان را قبل از این که به قانون مبدل شوند، بررسی می کند.

پا ورقی یکی از مواد این قانون منبع اصلی جنجال شده است.

شهین دخت مولاوردی می گوید، او با چند تن از قانون گذاران زن در حال برنامه ریزی اقدامات لازم برای تغییر این ماده جنجال برانگیز اند.

در پاورقی آمده است، در صورتی که محکمه دستور بدهد که به نفع طفل است سرپرستان بالغ می توانند با اطفال که خون شریک شان نیستند ازدواج بکنند.

خانم مولاوردی طی مصاحبه که هفته قبل با روزنامه اصلاح طلب شرق داشت گفت:
« ما با برخی از روحانیون ارشد در این مورد دیدار کرده و آنها نیز قانون جدید برای حقوق کودکان و نوجوانان که بی سرپرست و یا بد سرپرست اند، مورد انتقاد قرار داده و با آن مخالفت کردند. بنابر این با همکاری نمایندگان مجلس لایحه فوری را برای تغییر این قانون به پارلمان می فرستیم.»

اگر چه خانم مولاوردی زمان مشخص را برای اقدام علیه این قانون جدید واضح نساخت اما گفت که یک تیم حقوقی بالای آن کار می کند.

یک اقدام موفقانه علیه این قانون می تواند یک نشانه تشویق برای مدافعان حقوق بشر که بالای این قانون انتقاد کرده و آن را غیر اخلاقی خوانده اند، باشد.

آنها هشدار داده اند که این قانون راه را برای آزار جنسی کودکان هموار می سازد.

برخی گفته اند که پارلمان در عوض تصویب لایحه اجازه عروسی با فرزند خوانده و فرزند اندر آن را باید ممنوع قرار بدهد.

بر اساس قانون جمهوری اسلامی ایران، دختران در سن سیزده سالگی و پسران در سن پانزده سالگی با اجازه پدران شان می توانند عروسی کنند.

منبع مهر به نقل از امیر حسین غازی، عضو کمیته مسایل اجتماعی مجلس شورای اسلامی ایران می گوید:
« پارلمان برخی از محدویت ها را بالای ازدواج با فرزند خوانده و فرزند اندر ایجاد کرده است و این می تواند از احتمال سوء استفاده جنسی کودکان جلوگیری کند.»

شیوا دولت آبادی رییس انجمن برای حفاظت از حقوق کودکان ایران می گوید:
« یک مادریکه دختر را به فرزندی می گیرد، اگر در ذهن اش خطور هم کند این دختر می تواند که جاگزین آن باشد به او مادری نمی تواند و اگر از پسری به این سرپرستی می کند که روزی او شوهرش گردد، هیچگاه نمی تواند خانواده سالم بسازد.»

تورن ولی مراد رییس اتحادیه زنان مسلمان ایران نیز هشدار داده است که این قانون می تواند کودکان فرزندی و اندر را هدف تمایلات جنسی قرار بدهد.

به گفته خانم تورن ولی مراد:
« فردی که به حیث پدر و یا مادر، کودک را به فرزندی می گیرد باید ذهن خود را از هر گونه حس شهوانی آزاد بسازد. اجازه عروسی با آنها می تواند باعث ارتباطات جنسی گردد و این منجر به گناه می شود.»
XS
SM
MD
LG