لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۰

چهارمین کنفرانس ملی زعفران و نباتات در شهر هرات


چهارمین کنفرانس ملی زعفران و نباتات به سطح اکادمیک از سوی وزارت های زراعت، مبارزه علیه مواد مخدر و امور زنان افغانستان و به کمک مالی موسسه یو ان او دی سی در ولایت هرات برگزار شده است.

در این کنفرانس نماینده گان از متخصصین زراعت از کشورهای ایران، هندوستان، پاکستان همراه با شماری از استادان پوهنځی های زراعت پوهنتون های مختلف افغانستان اشتراک داشته و می خواهند روی رشد کشت و تولید زعفران در افغانستان تبادل نظر کنند.

این کنفرانس بیشتر به هدف رشد تولید و پروسس همراه با مارکت یابی جهانی برای فروش بیشتر زعفران و دیگر نباتات طبی افغانستان انجام میابد. این تلاش ها بعد از آن صورت می گیرد که در حال حاضر دهقانان زعفران کار، از نبود مارکت جهانی برای فروش محصولات زعفران شان شکایت دارند.

آنان می گویند نبود تصدیقنامه جهانی و عدم حمایت دولت از زعفران کاران در افغانستان سبب شده است تا تا زعفران افغانستان به نام کشورهای خارجی صادر گردد. امان الله حیدری معین تخنیکی وزارت زراعت افغانستان مشکلات دهقانان زعفران کار افغان را می پذیرد اما اطمینان میدهد که تلاش ها به خاطر برطرف کردن این مشکلات از سوی وزرات زراعت آغاز شده است.

او می گوید وزرات زراعت افغانستان برنامه های را به خاطر معیاری ساختن زعفران افغانستان روی دست گرفته تا در آینده محصولات زعفران به نام خود افغانستان به بازارهای جهانی صادر و زمنیه سوء استفاده کشورهای خارجی از زعفران افغانستان گرفته شود.

محمد اکبر هفتاد ساله یکی ساکنان ولسوالی پشتون زرغون ولایت هرات از جمله کسانی است که در پیشترفت کشت و تولید زعفران در این ولایت نقش بزرگی را بازی کرده است. او که از 300 متر مربع زمین کشت زعفران را در ولسوالی پشتون زرغون آغاز کرده هم اکنون بیش از چهل جریب زمین را تحت کشت زعفران دارد که گفته می شود نزدیک به پنج میلیون افغانی همه ساله از این گیاه عواید بدست میاورد.

این مرد مسن که قبل از این زمین های زراعتی خود را کوکنار کشت می کرد حالا همه ساله در فصول برداشت زعفران زمینه کار برای نزدیک به 300 زن و مرد در ولسوالی پشتون زرغون مساعد ساخته است و این تلاش ها باعث گردید که چند سال قبل رییس جمهور کرزی به پاس خدمات اش در این راستا برایش لقب بابای زعفران داد و مدال وزیر محمد اکبرخان را برایش تفویض نمود.

او افتخار می کند که زحمات او توانسته زمینه کشت زعفران به دیگر ولایات افغانستان ترویج و باعث جلوگیری کشت کوکنار گردد. انجنیر محمد هاشم کارشناس مسایل زراعتی و مشاور اتحادیه زنان زعفران کار در ولایت هرات نبود یک برنامه منظم از سوی وزارت زراعت افغانستان برای رشد و تولیدات این گیاه را از بزرگتری چالیش های موجود میداند.

آقای اسلمی گفت در حال حاضر تمام تحقیقات که در بخش زعفران در ولایت هرات صورت می گیرد برگرفته از تجارب کشورهای همسایه است. او می گوید نبود تحقیقات لازم و مراکز پروسس برای تولیدات زعفران از مشکلات دیگری است که آینده محصولات زعفران در افغانستان را متاثر می سازد.

این مشکلات در حالی مطرح می شود که در حال حاضر بیش بیش از 650 هکتار زمین زراعتی تنها در ولایت هرات تحت کشت زعفران قرار دارد. به اساس معلومات ریاست زراعت ولایت هرات در سال گذشته بیش از سه تن زعفران در این ولایت تولید شده و آنان ابراز امیدواری می کنند که این رقم در سال جاری به چهار تن افزایش یابد.

با همه این ها کشت زعفران در ولایت هرات توانسته بدیل مناسب برای کوکنار شود به حدی در اکثر ولسوالی های این ولایت دهقانان دست از کشت کوکنار برداشته و به عوض آن زعفران کشت می کنند.

این خوشبینی ها در حالی مطرح می شود که گفته می شود در سال جاری بیش از 300 تن پیاز زعفران از ولایت هرات به ولایات هلمند و غزنی فرستاده شده تا از گیاه بتواند جای کشت کوکنار در این ولایات را نیز بگیرد.


شاه پور صابر، هرات
XS
SM
MD
LG