لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۰

حامد کرزی: تنها ایران با امضای قرارداد امنیتی مخالفت کرده است


رییس جمهور کرزی برای نخستین بار در خصوص مخالفت ایران در مورد امضای سند قرارداد امنیتی و دفاعی میان کابل و واشنگتن به گونه واضح سخن زد.

آقای کرزی که به روز پنجشنبه در نشست افتتاحیه لویه جرگه مشورتی در کابل گفت، تمام کشور های مهم جهان به جز ایران با امضای قرارداد امنیتی و دفاعی میان کابل و واشنگتن موافق اند و از آن حمایت می کنند.

رییس جمهور کرزی گفت که بخاطر امضای این سند قبل از این با تمام کشور های مهم جهان مشوره کرده است:
« بخاطر امضای این قرار داد با تمام کشور های مهم جهان مشوره کردم، روسیه، چین، هند، ترکیه، کشور های آسیای میانه، امارات متحده عربی، عربستان سعودی، کویت تمام این کشور ها طرفدار امضای این سند اند با ایران نیز مشوره کردم اما ایران به گونه واضح گفت که امضای این پیمان اشتباه است. »

آقای کرزی افزود که پاکستان نیز به گونه ظاهری با امضای قرارداد امنیتی و دفاعی میان کابل و واشنگتن موافقه کرده است.

قبل از این به نقل از مقام های امنیتی افغان گزارش های مبنی بر این که شماری از افراد تلاش دارند تا به حمایت کشورهای همسایه روند لویه جرگه مشورتی را برهم زده و مانع امضای این سند گردند نیز به نشر رسیده است.

از سوی دیگر شماری از کارشناسان می گویند که ایران موجودیت افغانستان با داشتن یک نظام دموکراتیک و آرام را به نفع اش نمی داند.

فهیم کوهدامنی یکی از این آگاهان می گوید که ایران تلاش می کند تا مانع ایجاد حکومت با ثبات در افغانستان گردد:
« در مجموع ایران از وضعیت در افغانستان بیم دارد تا نظام این کشور برای مردم ایران الگو قرار نگیرد و سبب ایجاد قیام های مردمی در آن کشور نگردد. همچنان زمانی که وضعیت افغانستان به سوی ثبات برود طبعاً مداخلات تمام کشور های همسایه از جمله ایران به حد اقل و یا صفر خواهد رسید که در آنصورت ایرانی ها نمی توانند منافع شان را در افغانستان دنبال کنند. »

بحث های مشورتی لویه جرگه به هدف نظر خواهی در خصوص امضای توافقنامه امنیتی و دفاعی میان کابل و واشنگتن به روز پنجشنبه در کابل آغاز گردید.

وزیر خارجه ایالات متحده امریکا به روز چهارشنبه در یک نشست خبری گفته است که حکومت افغانستان و امریکا در مورد متن مسوده قرارداد امنیتی و دفاعی میان دو کشور به موافقه رسیده اند.

اما این که نماینده های مردم در لویه جرگه مشورتی به کدام مشورهء نایل خواهند آمد، پس از ختم این جرگه واضح خواهد شد.


سحر لیوال
XS
SM
MD
LG