لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۲

شرکت کننده های لویه جرگه روی 15 مادهء سند امنیتی و دفاعی بحث کردند


برخی از اشتراک کننده های لویه جرگه مشورتی
برخی از اشتراک کننده های لویه جرگه مشورتی
اشتراک کننده گان لویه جرگه مشورتی در دومین روز نشست شان در پنجاه کمیتهء پنجاه نفری، روی پانزده ماده موافقتنامه امنیتی و دفاعی کابل با واشنگتن، بحث و ابراز نظر کردند.

این موافقتنامه بیست و شش ماده و دو ضمیمه دارد که به اساس معلومات مسوولان لویه جرگه مشورتی، قرار است گفتگو و ابراز نظر در مورد آن در پایان روز شنبه خاتمه یابد.

در دومین روز برگزاری لویه جرگه مشورتی با یک تعداد از اعضای کمیته های پنجاه گانه صحبت کردیم، آنها امضای هر چه عاجل این موافقتنامه را به نفع مردم افغانستان عنوان کردند.

محمود کرزی و عبدالرحیم ایوبی دو تن از این اشتراک کننده گان به رادیو آزادی چنین گفتند:

« ما طرفدار این هستیم که هر چه زودتر این موافقتنامه امضا شود چرا که ما نمی دانیم فردا چه می شود و معطل ساختن یک کار خوب به نفع مردم افغانستان نیست.»

« ما بدون کمک جهان هیچ چاره دیگر نداریم، ما یک روز هم نمی توانیم که در مقابل تروریستان و مخالفین همسایه ما که ایران و پاکستان است، مبارزه کنیم.»

اما آنچه که نگرانی برخی از اشتراک کننده گان این لویه جرگه را برانگیخته ذکر حالت استثنایی یا فوق العاده در نامه باراک اوباما به رییس جمهور کرزی در خصوص تلاشی خانه های افغان ها از سوی نیرو های امریکایی می باشد.

در نامهء که در روز نخست برگزاری لویه جرگه مشورتی از سوی بارک اوباما به رییس جمهورکرزی فرستاده شد، آمده است که نیرو های امریکایی می توانند در حالات فوق العاده که جان عساکر این کشور در خطر باشد به تلاشی خانه های افغان ها بپردازند.

اما یک تعداد از اشتراک کننده گان این لویه جرگه با این گونه تلاشی ها مخالف اند:

« نباید خانه های افغان ها از سوی نیرو های امریکایی تلاشی شوند، ما این کار را به هیچ وجه قبول نداریم.»

در این لویه جرگه مشورتی که چهار روز ادامه می یابد، دوهزار و پنج صد تن از افغان ها از داخل و خارج کشور در هفده کتگوری با هم در باره چگونگی موافقتنامه امنیتی و دفاعی با واشنگتن گفتگو و ابراز نظر می کنند.

تا حالا معلوم نیست که اشتراک کننده گان کمیته های پنجاه گانه در مورد سرنوشت این موافقتنامه چی تصمیمی خواهند گرفت، اما رییس جمهور کرزی گفته است، اگر اشتراک گننده گان لویه جرگه بر امضای این موافقتنامه فیصله هم بکنند، وی امضای آن را به ما بعد برگزاری انتخابات، ماکول خواهد کرد.

اما تعدادی از اشتراک کننده گان لویه جرگه می گویند که تاخیر در امضای این موافقتنامه امنیتی و دفاعی میان کابل و واشنگتن به زیان افغانستان خواهد بود.

جمشید حبیب زاده
XS
SM
MD
LG