لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۹

کمک مردم امریکا برای سیستم عدلی افغانستان


پیتر کروین
پیتر کروین
مسوولان نهاد "کمک مردم امریکا به سیستم عدلی افغانستان" می گویند که هفته آینده از کاندیدان بورس های تحصیلی برای دوره آموزش مسایل عدلی و قضایی امتحان اخذ می کنند.

این نهاد غیر دولتی امریکا می گوید که هدف از راه اندازی این پروگرام تقویت سیستم عدلی و قضایی افغانستان بوده و می خواهند که افغانها در این بخش از تجارب حقوقدان های امریکایی بهرمند شوند.

پیتر کروین مسوول این نهاد به روز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت که محصلین برنده به مدت یک سال در پوهنتون ستن فورد امریکا مسایل عدلی و قضایی را فرا خواهند گرفت:

« ما مردمی متعهدی هستیم که افغانها را در راستای ساختن یک جامعه بهتر کمک می کنیم. ما باور داریم که اگر سیستم های قضایی افغانستان گسترش بیابد آنها یک آینده درخشان را خواهند داشت.
جوانانی که می خواهند برای بهتر سازی آینده خود کار کنند، ما آن جوانان را شناسایی می کنیم، ما آنها را برای کسب آموزش های بیشتر به امریکا می بریم و در حال ارایه یک دوره تحصلی جدید برای آنها هستیم.
ما درخواستی های زیادی داشتیم و در همین هفته 42 نفر را برای مصاحبه انتخاب کردیم و ما امیدواری که از میان این مصاحبه شده ها دوازده تن آنها را برای رفتن به امریکا دعوت کنیم. »


آقای پیتر کروین هم چنان گفت که برنده گان این رقابت در ماه جولای سال 2014 به امریکا خواهند رفت. این نهاد غیر دولتی امریکایی در سال 2008 میلادی در افغانستان به فعالیت آغاز کرده است.

تا حالا بیست و چهار تن از جوانان افغان در همچو دوره های تحصیلی در بخش عدلی و قضایی در امریکا آموزش دیده اند. این نهاد همه ساله حدود ده تن از جوانانی را که در بخش عدلی و قضایی افغانستان کار می کنند به امریکا می برد.

این نهاد هشتاد فیصد بودجه اش را از تجار و سرمایه داران امریکایی و بیست درصد آنرا از حکومت امریکا به دست می آورد.

مسوولان این نهاد می گویند که در آینده نیز به فعالیت شان در افغانستان ادامه می دهند و علاقه مندان برای اشتراک در این پروگرام می توانند در خواست های خود را به ویب سایتFpjra.org بفرستند.

یک تعداد از فارغین این دوره های آموزشی عدلی و قضایی در امریکا می گویند که مسایل موثری را آموخته اند.

نقیب احمد خپلواک که هم اکنون در پوهنتون افغان امریکن در کابل استاد است، او می گوید که سال گذشته از همچون یک دوره تحصیلی فارغ شده است:
« واقعاً که این برای من در بخش آموزش یک تجربه خوب بود، آن حقوق دانانی که به آنجا می روند، مسایل زیادی را می آموزند مثلاً یاد می گیرند که چگونه می توانیم با فساد و اختلاس مبارزه کنیم تا ادارات ما به طور بهتر به مردم خدمات عرضه کنند، ما می توانیم از امریکا بیاموزیم که آنها چگونه به اینجا رسیده اند همین گونه مسایل زیاد است که بیاموزیم و آهسته آهسته به سوی تامین عدالت و قانون در کشور قدم بگذاریم. »

تمام مصارف برنده گان این دوره آموزشی از سوی همین نهاد غیر دولتی امریکایی داده می شود. علاوه بر امریکا هم اکنون تعدادی زیادی از افغانها در کشورهای مختلف اروپایی و آسیایی مصروف فرا گیری آموزش اند.

اکثر افغانها به این باور اند که فراهم آوری زمینه تحصیل افغانها در خارج از کشور می تواند در بهبود وضعیت کنونی کشور و کاهش فساد اداری، موثر تمام شود.


جمشید حبیب زاده
XS
SM
MD
LG