لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۸

سمونوال جمیله بیاض نخستین آمر زن در یک حوزه امنیتی در کابل


تعیین یک زن در پست پر مسوولیت امنیتی و کار کردن در یک محیط مردانه شاید برای بسیاری ها پرسش بر انگیز باشد اما اراده قوی و اعتماد به نفس جمیله بیاض می تواند برای نسل بعدی افغانستان بسیار سازنده باشد.

سمونوال جمیله بیاض نخستین زن است که از سوی وزارت امور داخله افغانستان به روز سه شنبه به عنوان آمر حوزه اول امنیتی پولیس در شهر کابل تعین شد. وی در دومین روز کاری اش با وجود مصروفیت های فراوان با خبرنگار رادیو آزادی وقت داد تا با او مصاحبه کند.

خانم بیاض در برابر این پرسش که با وجود تهدید های امنیتی و مشکلات اجتماعی در برابر زنان چطور حاضر شده تا مسوولیت این پست امنیتی را بپذیرد؟ گفت:

« قبلاً هم همچو پست برایم پیشنهاد شده بود اما من نپذیرفتم و برایشان گفتم که اگر به شکل سمبولیک مرا تعین می کنید قبول ندارم. کسی که در یک موقف قرار می گیرد باید با صلاحیت برود زیرا شرایط مملکت خود را ما درک می کنیم می شود بسیار گپ های در پشت پرده باشد.
نه تنها در حوزه اول امنیتی بلکه در سایر حوزه ها و حتی به سطح کشور ما فساد اداری وجود دارد. من مطمین هستم که هر زن افغان صداقت دارد و من به توکل خداوند مبارزه می کنم. »


سمونوال جمیله بیاض که به درجه لسانس از اکادمی پولیس افغانستان فارغ شده می گوید، 32 سال تجربه کاری در بخش پولیس دارد و در این مدت در بخش های مختلف امنیتی از جمله در میدان هوایی بین المللی کابل، قوماندانی امنیه، حوزه سوم امنیتی پولیس و در آخرین بار به حیث آمر تحقیق در معینیت مبارزه علیه مواد مخدر وزارت داخله اجرای وظیفه کرده است.

پیش از این یک نهاد بین المللی گفته بود که افزایش ظرفیت پولیس زن در افغانستان سهولت ها را برای تقویت دسترسی به سایر زنان در هنگام عملیات ها و ماموریت ها مساعد می سازد.

دیده بان حقوق بشر مستقر در نیویارک گفته است که بدون موجودیت پولیس زن در افغانستان تعقیب قانونی قضایای زنان ناممکن خواهد بود.

از صحبت با خانم بیاض دریافتیم که او برخلاف تبعیض جنسی و ذهنیت های منفی نسبت به مشارکت زنان در کارهای اجتماعی، میخواهد به طور جدی مبارزه نماید:

« توکل به خداوند کردیم و هراس ندارم. فرق بین مرد و زن نیست. برخی از برادران پولیس بودند که به چشم حقارت می دیدند و یا برتری طبقه اناث را که ارتقا کنند یا پیش بروند نمی خواستند و شاید حالی هم نخواهند. »

خانم بیاض در حالی مسوولیت یک چنین پست مهم امنیتی را بر عهده گرفته است که چندی قبل یک افسر پولیس زن در ولایت هلمند و یکتن دیگر در ولایت نیمروز از سوی افراد مسلح ناشناس کشته شدند.

جمیله بیاض زن هم می پذیرد که کار کردن در جامعه سنتی مانند افغانستان مشکلاتی فراوانی را برای زنان به همراه دارد، اما وی بر حمایت خانواده ها و اجتماع از زنان تاکید می ورزد.

جمیله بیاض که مادر 5 فرزند نیز است گفته که آرزوی خدمت به وطن و مردمش را از گذشته ها در سر می پروراند:

« زمانیکه از لیسه عالی سوریا فارغ شدم در پوهنځی انجنیری کامیاب شدم ولی به دلیل اینکه شوق و علاقه فراوان به مسلک پولیس داشتم و این مسلک برایم خیلی مقدس است از اینرو پوهنځی انجنیری را ترک کردم.
هدف من خدمت به مردم ام بود از اینرو در اکادمی پولیس شامل شدم. »


براساس گزارش ها از جمله 157 هزار پولیس در افغانستان، بیش از ١٥ درصد آنرا زنان تشکیل می دهند. وزارت امور داخله افغانستان در نظر دارد که تا پایان سال 2014 میلادی تعداد پولیس زن را به پنج هزار تن افزایش دهد.



ویدا بره کی
XS
SM
MD
LG