لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۵

«به هیچ کشور یا حلقات خارجی اجازه مداخله در انتخابات داده نمی شود»


ایمل فیضی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
ایمل فیضی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
مسوولان در ریاست جمهوری افغانستان می گویند با توجه به مداخله امریکا در انتخابات قبلی این کشور، این بار اجازه نمی دهند تا همچون کاری در انتخابات سال آینده صورت گیرد.

ایمل فیضی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به این باور است که امریکا با مداخله در انتخابات قبلی این کشور، حاکمیت ملی افغانستان را نقض کرد.

آقای فیضی به روز چهارشنبه به رادیو آزادی همچنان گفت که حکومت تلاش دارد تا جلو تکرار همچو مداخلات را در انتخابات پیشرو بگیرد:

« ما به اساس درس های که از گذشته آموخته ایم و دیدیم کوشش ما یقیناً که این خواهد بود که اجازه ندهیم که کشورهای خارجی و همچنان حلقات خارجی در انتخابات دست اندازی و مداخله کنند.
در ملاقات که رییس جمهور کرزی با خانم رایس مشاور امنیت ملی امریکا داشت هم موکداً از سوی حکومت افغانستان این موضوع مطرح شد که با توجه به مداخله قبلی امریکا در انتخابات افغانستان، این کشور بار دیگر هرگز اجازه نخواهد داد که امریکا باز در انتخابات افغانستان مداخله کند. »


به باور سخنگوی ریاست جمهوری، امریکا با دخالت در انتخابات سال 2009 میلادی افغانستان به بیش از یک میلیون رای مردم این کشور بی احترامی کرد و شعار دیموکراسی جهانی خود را هم زیر سوال برد.

بخاطر موجودیت همین مداخلات و تخطی های انتخاباتی در آن هنگام انتخابات هم به دور دوم کشانیده شد.

اخیراً رابرت گیتس وزیر دفاع پیشین امریکا نیز در کتاب خاطرات اش نوشته است که یک مقام امریکایی تلاش داشت تا در انتخابات گذشته افغانستان، مداخله کند.

اما سفارت امریکا در کابل تمام ادعا های مبنی بر مداخله امریکا در انتخابال سال 2009 افغانستان را رد کرده است.

رابرت هیلتن سخنگوی این سفارت به رادیو آزادی گفته که امریکا خواهان انجام یک انتخابات آزاد در این کشور بوده و هیچگاه به نفع و زیان کدام کاندیدی کار نکرده است.

آقای هلیتن هم چنان گفته که امریکا از یک انتخابات شفاف و آزاد در سال آینده هجری شمسی در افغانستان حمایت می کند.

تعدادی از نهادهای مدافع دیموکراسی در افغانستان توانایی حکومت در جلوگیری از مداخلات در انتخابات سال آینده را به دیده شک می نگرند.

ذکریا بارکزی رییس نهاد دیده بان دیموکراسی افغانستان در این رابطه به رادیو آزادی گفت:

« افغانستان فعلاً به مرکز جنگ استخباراتی مبدل شده و در این جنگ ها فکر نمی کنم دولت افغانستان توانایی لازم را برای جلوگیری تمام مداخلات منطقه یی و فرا منطقه یی داشته باشد و اگر بطور قطع بگویم که مداخلات خارجی در این کشور کاملاً مهار خواهد شد من در این مورد شک دارم و در مورد امریکا فقط همین قدر گفته می توانم که آنها وعده سپرده اند که از پروسه انتخابات پشتیبانی می کنند و تا حالا چنین شواهدی به دست نیامده که امریکا بخواهد از یک کاندید مشخص در افغانستان حمایت کند. »

در انتخابات سال 1393 شمسی یازده کاندید برای پست ریاست جمهوری باهم رقابت می کنند.

شماری از نهادهای جامعه مدنی و مردم عام اکثریت این کاندیدان را وابسته به کشورهای خارجی عنوان کرده اند، اما آنان همواره بر استقلالیت و غیر وابسته بودن شان تاکید کرده اند.


جمشید حبیب زاده
XS
SM
MD
LG