لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۸

اولین روز مذاکرات صلح سوریه با تندی و رنجش همراه بود


مذاکرات روز چهارشنبه در شهر مونترو Montreux سویس در یک زمانی آغاز شد که در مورد جنگ های تازه در سوریه خبرها نشر گردید.

در داخل سوریه قوای هوایی رژیم بشار الاسد مراکز شورشیان را مورد حمله قرار داده و در جناح اپوزسیون بین گروه های افراطی و میانه رو جنگ جریان داشت.

ایالات متحده و گروه های اپوزسیون سوریه به کنفرانس گفتند که رژیم بشارالاسد بخاطر حملات بر مردم این کشور مشروعیت خود را از دست داده و باید از صحنه خارج شود. نماینده گان حکومت سوریه این پیشنهاد را رد کردند.

وزیر خارجه سوریه ولید المعلم تروریستان و حکومت های خارجی را متهم ساخت که می خواهند سوریه را از بین ببرند.

روز جمعه قرار است اولین ملاقات مستقیم حکومت و اپوزسیون سوریه برگزار شود.

نماینده خاص ملل متحد و اتحادیه عرب برای سوریه لخضر ابراهیمی در این مورد گفت:

« ما علایمی نسبتاً واضحی را مشاهده کرده ایم که طرف ها حاضر اند در مورد مسایل مانند دسترسی به مردم نیازمند، آزادی اسرا و آتش بس محلی مذاکره کنند. »

نماینده گان 40 کشور و سازمان بین المللی در این اجلاس سهم دارند، از جمله سرگی لافروف وزیر خارجه روسیه که کشورش از رژیم بشار الاسد حمایت می کند.

سرمنشی ملل متحد بان کی مون در سخنرانی خود به کنفرانس از طرف های درگیر سوریه خواست که از این فرصت برای صلح استفاده کنند. در جنگ داخلی سه ساله سوریه بیش از 130 هزار نفر کشته شده اند.

بان کی مون افزود:
« خاتمه دادن به این جنگ و صلح کردن مشکل خواهد بود. ما اولین گام کوچک را در اینجا برداشتیم. ما قدم دیگر را روز جمعه می برداریم که در آن دو جناح سوریه با هم صحبت می کنند. ما راه دشوار در پیش داریم، ولی انجام این عمل ممکن و ضروریست. »

قبل از این وزیر اطلاعات سوریه عمران الزعبی امکان برکناری بشار الاسد را در معامله با اپوزیسیون از احتمال دور گذاشت.

او حامیان گروه های اپوزسیون را متهم ساخت که معلومات غلط را نشر می کنند. حکومت سوریه بحران این کشور را جنگ علیه تروریستان افراطگرای سنی می نامد.
XS
SM
MD
LG