لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۴

مخالفین سوریه: با حکومت مذاکره رو در رو نمی کنیم


احمد الجربا رئیس ائتلاف ملی سوریه
احمد الجربا رئیس ائتلاف ملی سوریه
مخالفین رژیم سوریه می گویند: با نماینده رئیس جمهور بشار الاسد به صورت مستقیم گفتگو نمی کنند.

آنها می گویند: تا زمانی به این مذاکرات حاضر نخواهند شد که حکومت سوریه توافق نشست اول ژنیف را در مورد حکومت انتقالی در آنکشور بپذیرد.

در این میان تلاش های سازمان ملل متحد ادامه دارد تا مخالفین و نماینده رژیم سوریه با هم مذاکره مستقیم کنند.

انتظار میرود لخضر ابراهیمی نماینده اتحادیه عرب و سازمان ملل متحد امروز با مخالفین و هیات حکومت سوریه دیدار های جداگانه داشته باشد.

مخالفین رژیم سوریه گفته اند، تا پذیرفته شدن شرط هایشان از جانب حکومت با نماینده رژیم آنکشور مذاکرات رو در رو نخواهند کرد.

یک عضو مخالفین می گوید: تا زمانی با ولید المعلم وزیر خارجه سوریه گفتگو نخواهد کرد که دمشق توافقنامه نشست نخست ژنیف را بپذیرد.

در اجلاس ژنیف که به تاریخ سی ام ماه جون سال 2012 برگزار شده بود، برای تشکیل یک حکومت انتقالی در سوریه درخواست شد.

هیات مخالفین حکومت سوریه به خبرگزاری رویترز گفته است: به نماینده سازمان ملل متحد که برای انجام مذاکرات میانجی گری می کند، گفته که باید رژیم بشار الاسد توافقنامه گذشته را بپذیرد در غیر آن مذاکره رو در رو صورت نخواهد گرفت.

نماینده های مخالفین و رژیم سوریه، به روز چهارشنبه با گشایش کنفرانس صلح در شهر مونتروی سویس، روی آجندای مورد بحث در این نشست، با هم مشاجره کردند.

هیات حکومت تاکید داشت که باید بحث کنفرانس بر فعالیت گروه های افراطی که از بیرون وارد سوریه می شوند، متمرکز باشد.

اما ائتلاف ملی سوریه متشکل از مخالفین رژیم، پیشنهاد کرد که بحث ها نخست از برکناری رئیس جمهور بشارالاسد و تشکیل حکومت موقت آغاز شود.

رژیم سوریه این پیشنهاد را به صورت آشکار رد کرده است.

در آستانه گفتگو های مستقیم، هر دو جانب دیروز به همدیگر شان طعنه و کنایه گفتند.

احمد الجربا رئیس ائتلاف ملی سوریه، رژیم بشار الاسد را در سخنرانی اش، مرده عنوان کرد:

« برای ما و شما روشن است که این رژیم مرده است و در کشور های ما ضرب المثلی گفته می شود که بهترین احترام به مرده، به خاک سپردن اوست. اما ما چگونه میتوانیم به رژیمی احترام بگذاریم که وقار ملی ندارد.
من فکر می کنم که جهان حالا پذیرفته که اسد باقی نمی ماند و در قدرت نخواهد ماند. و از جانب ما، همه ما به آینده می نگریم، برای آینده آزاد و کامیاب سوریه. »


قرار است امروز نماینده های مخالفین حکومت و رژیم سوریه برای نخستین بار دور یک میز مذاکره قرار گیرند تا به این ترتیب به بحران سه ساله آنکشور، نقطه پایان گذاشته شود.

این اجلاس در شهر ژنیف در دفتر سازمان ملل متحد برگزار شده است. انتظار میرفت، بحث های نشست امروز در مورد رهایی زندانیان و اسیران، و همچنان گشایش راه ها برای کمک رسانی بشری به مناطق و شهر های که در محاصره قرار دارند، متمرکز باشد.
XS
SM
MD
LG