لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۲

نماینده های حکومت و اپوزیسیون سوریه امروز با هم ملاقات می کنند


قرار است امروز هیأت های حکومت سوریه و اپوزیسیون در زیر یک سقف گرد هم آمده مستقیماً با هم گفتگو کنند.

حکومت و اپوزیسیون سوریه برای ملاقات با هم روی گفتگو های صلح موافقه کردند.

این ملاقات روز شنبه در شهر ژینو سویس در زیر یک سقف صورت می گیرد.

لخضر ابراهیمی میانجی ملل متحد و اتحادیه عرب، دیروز بعد از ملاقات جداگانه با هر دو جانب، این گفتگو ها را دلگرم کننده خواند:
« این گفتگو ها که من با هر دو جانب انجام دادم دلگرم کننده بودند و ما چشم به راه دیدار های فردا صبح و پیشین آنها هستیم.»

گفتگو های مقدماتی روز چهارشنبه در شهر مانترو سویس آغاز شد و ابراهیمی دو روز وقت اش را صرف تلاش های نمود تا هر دو جانب را جهت موافقه برای گفتگو های مستقیم متقاعد سازد.

در این حال، جان کری وزیر خارجه امریکا در اجلاس اقتصادی جهان در شهر داووس سویس تاکید کرد که بشارالاسد باید از قدرت کنار رود:
« به خاطر آن چیز های که رییس جمهور اسد انجام داده و به خاطر 130 هزار نفر که در جنگ کشته شده اند. اپوزیسیون تا هنگامیکه اسد در قدرت باقی بماند، هرگز مبارزهء شان را متوقف نمی کنند. پس اگر هدف تان صلح باشد، باید این مرد به خاطر صلح و مردم کنار رود.»

محمد ظریف جواد وزیر خارجه ایران در سخنرانی اش در این اجلاس اقتصادی سالانه ابراز امیدواری کرد که گفتگو های صلح سوریه در ژینو ثمر دهد و اتهامات به گفتهء وی «مضحک» بر تهران را رد کرد که گویا ایران از گروه های تندرو که در سوریه می جنگند، حمایت می کند.

وزیر خارجه ایران در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است او از گروه شیعه حزب الله لبنان بخواهد که سوریه را ترک کند؟ گفت: او از تمام عناصر خارجی در سوریه می خواهد که سوریه را ترک کنند.

ادعا می گردد که در جنگ سه سال سوریه بیش از 100 هزار نفر کشته شده و 9 میلیون و 500 هزار نفر دیگر مجبور به ترک خانه های شان شده اند.
XS
SM
MD
LG