لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۹

«حقوق زنان افغان را حفظ نموده، موافقتنامه امنیتی را امضا کنید»


فارن پالیسی

نشریه فارن پالیسی چاپ امریکا در شماره اخیر اش مطلبی را تحت عنوان: "حقوق زنان افغان را حفظ نموده، موافقتنامه امنیتی را امضا کنید"، به نشر رسانیده است.

به نوشته نشریه، مساله امضای موافقتنامه امنیتی بین کابل و واشنگتن به یک بازی یا داستان مضحک مبدل شده است.

ولی این مساله مربوط می شود به اینکه از کدام زاویه به آن دیده می شود.

به نوشته نشریه اگر به این مساله از زاویه حقوق زنان افغان دیده شود دیگر مضحک نیست، به این معنی که انتخابات ریاست جمهوری در ماه اپریل دایر می شود و در صورت خروج نیروهای امریکایی و ناتو در پایان سال جاری، افغانستان با تهدیدات جدی از سوی مخالفین مسلح مواجه خواهد شد.

فارن پالیسی می افزاید، اگر طالبان به قدرت برسند یا کنترول تعداد از مناطق افغانستان را به دست خود بگیرند، در آن صورت زنان و اطفال از همه بیشتر متضرر خواهند شد.

به نوشته نشریه، اگر خروج نیروها بر اساس پلان تا پایان امسال تکمیل گردد، با آنهم جامعه جهانی در پیشرفت های سیاسی، اقتصادی و امنیتی افغانستان سهم گرفته می تواند.

جامعه بین المللی می تواند حکومت افغانستان را در راه اندازی انتخابات شفاف کمک کند و دست آوردهای 12 سال گذشته در بخش حقوق زنان را حفظ نماید.

فارین پالیسی می نویسد، از سقوط رژیم طالبان به اینسو، هزاران زن افغان در دفاتر کار می کنند، تعداد زیاد از آنها در حالی حاضر تجارت های شخصی دارند، و نقشی عمده را در اقتصاد افغانستان بازی می کنند.

به همین شکل از هشت و نیم میلیون شاگرد که به مکتب می روند 40 درصد آنها دختران اند.

به نوشته نشریه، مختل شدن این پروسه نه تنها فضای حسن نیت بین امریکا و کابل را متشنج خواهد کرد بلکه حقوق و آزادی های مدنی را زیانمند خواهد ساخت زیرا گروه های افراطی از همین حال برای آن آماده گی می گیرند.


تایمز

فارین پالیسی در حالی نگرانی اش را در مورد حقوق زنان افغان ابراز داشته است که روزنامه تایمز مقاله را در باره مشکلات زنان افغان به نشر رسانیده و در آن از داستان زنده گی زهرای 50 ساله حکایت می کند.

زهرا یک زن افغان به روزنامه تایمز گفته است، 19 اولاد به دنیا آورده است ولی تنها 9 تن آنها زنده مانده و به سن بلوغ رسیده اند. او می گوید مثل حیوان به دنیا آمده، مثل حیوان بزرگ شده و مثل حیوان زنده گی می کند.

زهرا از داستان غم انگیز خود می گوید، بدترین لحظه زنده گی اش زمانی بود که کمپلی را بر روی طفلش انداخته بود و کودک در آغوشش جان داده بود.

تایمز می نویسد، زهرا یگانه زن افغان در ولایت بلخ نیست که از چشم مردم افتاده است و شب هایش را غرق در مصیبت صبح می کند، بلکه هزاران زن و خانواده در افغانستان موجود اند که زیر خط فقر اقتصادی به سر می برند.

تایمز می نویسد زنان افغان به این باور اند که با تعلیم و افزایش عایدات از بیچاره گی نجات خواهند یافت ولی موانع فرهنگی سد راه آنها وجود دارند.
XS
SM
MD
LG