لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۷ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۷

سوریایی ها از استبداد اسد آزاد نشده، تحت سلطهء تندروان قرار گرفتند


سوریایی ها می گویند، از استبداد حکومت بشارالااسد هنوز آزاد نشده، تحت سلطهء تندروان اسلامگرا قرار گرفتند.

آن ها در صحبت با خبرگزاری رویترز گفته اند که امیدوار بودند در سوریه اصلاحات پیاده شده، رژیم اسد فوراً سرنگون شود. اما چنین نشد و حدود دونیم ملیون نفر از مناطق شان بی جا و مهاجر شدند.

در اثر جنگ سوریه که در این روزها از آن سه سال می گذرد، 140 هزار نفر کشته شده اند.

سوریایی هایی که از مناطق تحت کنترول گروه های مرتبط به شبکه القاعده فرار کرده اند، از چگونگی تحمیل خشونت جنگجویان جهادی بر دیگر مسلمانان عادی صحبت می کنند.

تعدادی آن ها درمصاحبه های شان با خبرگزاری رویترز گفته اند، زمانی که در ماه مارچ سال 2011 میلادی به سلسلهء از قیام های مردمی بهارعرب قیام مردم سوریه علیهء رژیم اسد آغاز شد، اکثریت مردم این کشور به اصلاحات و سرنگونی فوری رژیم اسد، امیدوار بودند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، سه سال از آن زمان می گذرد بشارالاسد هنوزهم بر اریکه قدرت نشسته و مردم خود را با گاز، قحطی و بمباردمان کشته، خود از مجازات مصوون است.
گزارش می نویسد، آنانی که موفق به آزادی قسمت بزرگ کشور در شمال سوریه از حاکمیت دولت شدند، دیری نگذشت که زیر یوغ تندروان مسلح خارجی قرار گرفتند.

به نوشتهء رویترز، اکنون جنگ سوریه به مبارزه بین جنگجویان خارجی مبدل شده است. یعنی آنانی که ظاهراً علیه رژیم اسد گردهم آمده بودند، آن ها بعداً به گروه های رقیب تغییر موقف دادند.

یکی از جنگجویان گروهء دولت اسلامی عراق و شام که از شبکهء القاعده الهام گرفته و در عراق و سوریه فعالیت دارد، به خبر گزاری رویترز گفته است که آن ها برای خلافت اسلامی در شرق میانه مبارزه می کنند.

هرج و مرج در شمال و شرق سوریه حکمفرما است.جنگجویان شورشی در این مناطق نه تنهاعلیهء نیروهای امنیتی حکومت، بلکه بر ضد جنگجویان جهادی نیزمی رزمند.

به نوشتهء رویترز، گروه اپوزسیون سوریه مستقر در استانبول ترکیه که از سوی جامعه بین المللی به رسمیت شناخته شده است، اعتبار شان را درمیان جنگجویان منطقه از دست داده اند.

رویتر در این گزارش می نویسد، موضوع مغلق دیگر در جنگ سوریه مداخله ایران وعربستان سعودی می باشد که هردو کشور برای کسب برتری در جهان عرب، سوریه را به میدان نبرد بین شیعه و سنی مبدل ساخته اند.
بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، سوریایی ها از لحاظ تعداد مهاجرین تقریباً جای افغانان را در سطح جهان گرفته است.

در حال حاضر نزدیک به دونیم ملیون نفر درنتیجهء جنگ سوریه از این کشور فرار کرده اند و در این جنگ حدود 140 هزار نفر دیگر کشته شده اند.

به نوشتهء رویترز در حالیکه کسب اطلاعات موثق در مورد جنگجویان القاعده در سوریه دشوار است، اما یک کارشناس تخمین می کند که 25 هزار جنگجوی القاعده در سوریه می جنگنند که درمیان آن ها 10 هزار شان جنگجویان خارجی اند و از این جمله 2000 کسانی اند که از کشورهای اروپایی به سوریه رفته اند.
XS
SM
MD
LG