لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۷

چهار موسسه خیریه غیر انتفاعی ایرانی در افغانستان، فعالیت دارند


کابل، هرات، تخار، دایکندی، بلخ، نیمروز و فراه از جملهء ولایاتی اند که هم اکنون چهار موسسه خیریه ایرانی در آن جا به فراهم آوری خدمات بشر دوستانه به نیازمندان می پردازند.

مسوولان در وزارت اقتصاد می گویند که موسسات حمایت سبز پارسیان، امداد توسعه بصیرت، کمیته امداد خمینی و انجمن حمایت از زنان و کودکان در بیش از یک دهه گذشته در توزیع کمک های بشر دوستانه به افغان های واجد شرایط، فعالیت کرده اند.

هاشم بصیرت رییس موسسات غیر دولتی در وزارت اقتصاد به رادیو آزادی گفت، این موسسات در بخش های اعمار مکاتب و کلینک ها و فراهم آوری زمینه آموزش های مسلکی و تعلیمی نیز کارهای را به مردم انجام داده اند:

" چهار موسسه خیریه ایرانی در افغانستان فعالیت دارند، یکی آن موسسه حمایت سبز پارسیان است که در ولایات، کابل، هرات و تخار در بخش صحت خدمت می کند، موسسه دوم امداد توسعه بصیر است، موسسه سومی کمیته امداد خمینی است که در چهار ولایت، هرات، بلخ، نیمروز و هم چنان در کابل فعالیت دارند و موسسه چهارمی یک انجمن است به نام انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده به نام حامی. "

با آنکه وزارت اقتصاد افغانستان از این همه خدمات خبر میدهد، اما شماری از وکلا در ولسی جرگه افغانستان نگرانی های را در باره انجام فعالیت های مخفی این موسسات در کشور مطرح کرده اند.

این وکلا گفته اند که همین موسسات در کنار فعالیت های ناکافی بشر دوستانه به افغانهای نیازمند، کارهای استخباراتی را هم انجام می دهند.

رمضان بشر دوست عضو ولسی جرگه به رادیو آزادی گفته است:

" هیچ موسسه نیست، به شمول ایرانی، پاکستانی، امریکایی، فرانسویی، جرمنی، روسی و چینایی که در افغانستان کار می کنند، نه تنها این موسسات غیر انتفاعی و حتی شرکت های خصوصی شان به نحو به استخبارات معلومات دهی می کنند، تنها راپور را که آنان منتشر می کنند، یک منبع معلوماتی بسیار دقیق است برای استخبارات که برایش کار می کنند. "

پیش از این یک تعداد از سناتوران در مشرانو جرگه هم گفته بودند که برخی از همین موسسات خیریه ایرانی در افغانستان مصروف فعالیت های استخباراتی اند.

در همین حال مسوولان در وزارت اقتصاد افغانستان گفته اند، اگر ثابت شود که موسسات خیریه خارجی در کشور بجای کمک رسانی به نیازمندان، مصروف کارهای استخباراتی اند، جواز فعالیت آنها منحل خواهد شد.

اما به تازه گی قربان علی عباسیان رییس کمیته امداد امام خمینی در افغانستان در صحبت با رادیو آزادی با رد این موضوع گفته است که هدف آنان در افغانستان کمک به محرومین بوده و دیگر هیچ فعالیتی در این کشور ندارند.

این در حالیست که روح الله عشرت احمدزی سخنگوی آیسا یا اداره حمایت از سرمایه گذاری در افغانستان گفته که از میان 278 شرکت ایرانی راجستر شده در این اداره، 122 آن بخاطر ارتکاب تخلفات در فهرست سیاه قرار گرفته اند.

آقای احمدزی گفت که این شرکت ها به دلیل نپرداختن به موقع مالیه و استخدام نکردن کارگران افغان، درج فهرست سیاه شده و فعالیت شان به حالت تعلیق قرار گرفته است.

در عین حال شماری از باشنده گان کابل که در 10 سال گذشته به کمک های بشر دوستانه نیازمبرم داشته اند، در صحبت با رادیو آزادی گفتند که تا حالا هیچ گونه کمکی را از طریق موسسات خیریه ایرانی دریافت نکرده اند.

چند تن از این باشنده گان گفتند:

" سید بصیر منوری هستم یک تن از باشنده گان شهر کابل، تا فعلاً ما کدام فعالیتی از این موسسات ندیده ایم. "

" کل افغانستان را خیر طلب گرفته است، به کدام شان کمک کرده اند، ما کمک این موسسات را ندیده ایم. "

" ما مسکین، فقیر و بیچاره هستیم، اگر به کمک ما آمده اند، باید که کمک کنند، در دولت هیچ پرسان و بازخواست نیست، بالای مسکین و بیچاره به جز از درد و بدبختی چیزی دیگری نیست. "

" اگر بخاطر فعالیت به استخبارات و یا کاری دیگر به اینجا می آیند، دولت باید این مساله را بررسی کرده و جلو ورود آنها را به این سرزمین بگیرد. "


به اساس معلومات وزارت اقتصاد افغانستان، هم اکنون علاوه بر موجودیت موسسات خیریه ایرانی، نزدیک به دو هزار موسسهء خیریه داخلی و بین المللی دیگر در این کشور، فعالیت دارند.

فعالیت این موسسات علاوه بر کمک رسانی به نیازمندان، ارایه خدمات در بخش های صحت، معارف، زراعت، ظرفیت سازی، ارایه خدمات اجتماعی و تربیه کادرهای مسلکی متمرکز
می باشد.

برخی کارشناسان می گویند که عدم نظارت از عملکرد همین موسسات باعث شده که برخی از آنها همواره تخطی های را مرتکب شوند.

این آگاهان نظارت و تفتیش دقیق از کارکرد این موسسات خیریه را، ضامن بهبود وضعیت در این ادارات خوانده اند.

جمشید حبیب زاده
XS
SM
MD
LG