لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۹

دیلی میل: حاکمیت دوسره به افغانستان آمده است


روزنامه ای دیلی میل مقالهء دارد تحت عنوان حاکمیت دوسره به افغانستان آمده است.

درین مقاله آمده است که توافق میان دو نامزد پیشتاز ریاست جمهوری در افغانستان یک اقدام نیک اما شکننده است.

نویسنده این مقاله می گوید که هر دو جانشنیان رییس جمهور کرزی اشخاص با اعتباری استند.

در ادامه این مقاله می خوانیم که اشرف غنی احمدزی که رییس جمهور آینده افغانستان می شود و عبدالله که ریاست اجرایی را به عهده می گیرد، در تیوری باید در توافق مشارکت قدرت به خوبی با همدیگر همکاری کنند.

درین مقالهء دیلی میل آمده که پالیسی های آنان زیاد تفاوت ندارند اما هر دو شخص از سوی احزاب، گروه های قومی و جنگ سالاران محلی متفاوت حمایت می شوند.

در ادامه این مقاله می خوانیم که آقایان غنی و عبدالله هر دو علاقه دارند تا قرارداد امنیتی دو جانبه با امریکا را امضاء کنند تا شماری از نیرو های امریکایی و ناتو پس از ماه دیسمبر نیز بتوانند در افغانستان به حضور شان ادامه دهند.

روزنامهء نیویارک تایمز نوشته است که قرارداد امنیتی دو جانبه پس از ادای مراسم تحلیف رییس جمهور افغانستان امضاء خواهد شد.

روزنامه این را به نقل از یک دیپلومات ارشد وزارت خارجهء امریکا نوشته است.

در ادامه این مقاله آمده است که قرارداد امنیتی دو جانبه به نیرو های امریکایی اجازه می دهد تا پس از سال 2014 میلادی نیز در افغانستان حضور داشته باشند.

قرار است مراسم تحلیف اشرف غنی احمدزی به حیث جانشین رییس جمهور کرزی روز دوشنبه برگزار شود.

نیویارک تایمز امضاء شدن این قرارداد را یک گام مهم می خواند و می گوید که این سند چارچوب قانونی را برای نیروهای امریکایی فراهم می کند تا پس از سال 2014 نیز در افغانستان باقی بمانند به مشوره با نیرو های افغان بپردازند.

در نشریهء سازمان نظارت بر حقوق بشر آمده است که راه حل انتخابات افغانستان حقوق بشر را منزوی ساخته است.

پتریشه گاسمن نوشته است که در میز که توافقنامه میان دو نامزد ریاست جمهوری افغانستان در حضور رییس جمهور کرزی و دیگر بزرگان امضا شد، یک زن هم حضور نداشت.

خانم گاسمن نوشته است میزی که کرزی، غنی و عبدالله با نخبگان سیاسی افغانستان در نوزدهم ماه سپتمبر برای رسیدن به توافق حکومت وحدت ملی گردهم آمدند، حرف های زیادی برای گفتن در مورد اولویت رهبری افغانستان در خصوص حقوق بشر دارد.

در ادامه این مقاله آمده است که سیاست راضی نگهداشتن، معامله های پُشت پرده و معافیت هنوز موجود است و کشور های تمویل کننده افغانستان نیز از کشوری که منازعات داخلی در آن بسیار زیاد معلوم می شوند و دستآورد ها خیلی اندک، روز به روز خسته شده می روند.

به نوشته گاسمن انتخابات ریاست جمهوری و اتهامات تقلب گسترده دیگر هم به خستگی تمویل کننده گان افغانستان افزوده است.

XS
SM
MD
LG