لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۷

"فاصله ارگ و مسجد را کوتاه می کنم"


اظهارات اخیر اشرف غنی احمدزی رییس جمهور افغانستان در ارتباط به تامین صلح و تبادله احتمالی طالبان میان افغانستان و پاکستان در صدر مطالب روزنامه های چاپ امروز کابل جا داده شده است.

سرنوشت

روزنامه مستقل سرنوشت به نقل از رییس جمهور اشرف غنی احمدزی نوشته که می گوید، افغان ها به صلح و امنیت بین الافغانی نیاز دارند و بدون تامین صلح نمی توان به هدفی دست یافت.

در مطلب، به ادامه سخنان آقای غنی آمده که گفته، ما نه تنها پیام صلح را خواهیم داشت بلکه در عمل نیز ثابت خواهیم کرد.

آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست اش به نقل از اظهارات رییس جمهور اشرف غنی احمدزی در عنوان مطلبی نوشته که می گوید، فاصله ارگ و مسجد را کوتاه می کنم.

درمطلب آمده که رییس جمهور احمدزی در دیدار با برخی از شخصیت های سیاسی کشور از آنان خواسته که در راستای تحکیم صلح و ثبات و مبارزه با فساد با وی همکاری کنند.

هیواد

روزنامه دولتی هیواد در مطلبی به دیدار رییس جمهور احمدزی با اعضای شورای علمای افغانستان اشاره کرده است.

در این مطلب آمده که آقای احمدزی ازعالمان دینی خواسته که صدای صلح را از هر مسجد بلند نمایند.

سرنوشت

روزنامه سرنوشت در مورد تبادله احتمالی ملا برادر معاون طالبان افغانی با مولوی فقیر محمد یک رهبر بلند رتبه طالبان پاکستانی مطلبی دیگری را به نشر رسانده است.

سرنوشت در این مطلب به نقل از رسانه های پاکستانی نگاشته که می گویند، اشرف غنی احمدزی رییس جمهور جدید افغانستان در یک پیام ارسالی به مقامات پاکستانی نسبت به رهایی مولوی فقیر محمد اظهار علاقمندی کرده است.

در مطلب آمده که مولوی فقیر محمد معاون طالبان پاکستانی حدود یکنیم سال قبل از سوی نیرو های امنیت ملی در ولایت ننگرهار بازداشت شد و افغانستان رهایی این مقام بلند رتبه طالبان پاکستانی را مشروط بر رهایی ملا برادر خوانده است.

در این روزنامه در مطلبی دیگر، به رهایی برادران طیب آغا از سوی پاکستان اشاره شده است.

سرنوشت می نویسد که پاکستان برادران رهبر دفتر سیاسی طالبان در قطر را پس از آن بازداشت کردند که آنان دستور رفتن از قطر به پاکستان را نپذیرفتند.

در ادامه مطلب دیدگاه کارشناسان نیز گرفته شده که می گویند، پاکستان با فعالیت سیاسی طالبان بیرون از خاکش از اینرو مخالفت می کند که کنترول اش بالای این گروه کمتر می شود.

ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG