لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۲ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۸

رییس جمهور غنی سفرش به چین را پُر دستآورد خواند


محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان
محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان

محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان می گوید بخاطر عملی شدن تعهدات چین در قبال افغانستان به زودی یک هیأت بلند رتبه آنکشور به افغانستان خواهد آمد.

رییس جمهور غنی می گوید که در خصوص تعهدات چین با افغانستان در اصول به نتیجه رسیده اند و کار روی جزییات آن جریان دارد.

آقای غنی پس از برگشت از چین در یک نشست خبری به روز شنبه سفرش به آن کشور را پُر دست آورد خواند و گفت با رسیدن هیأت بلند رتبه چینایی به کشور در قسمت تعهدات انجام شده به نتیجه خواهند رسید:

" بر تعقیب این تعهدات یک هیات بلند رتبه به زودی ممکنه به افغانستان تشریف خواهند آورد و از طرف ما یک هیات متقابل ایجاد خواهد شد که اول در افغانستان و سپس در چین ما بتوانیم تمام وعده ها را شکل عملی بدهیم."

آقای غنی گفت، افغانستان علاقه دارد که در دو بخش از سوی چین کمک صورت گیرد یکی در خصوص تکنالوژی ماین و دیگر در قسمت ترانسپورت هوایی این کشور.

وی افزود، چین در سال جاری 500 میلیون ین چنایی و در سه سال بعد آن یک اعشاریه پنج میلیارد ین به افغانستان کمک بلاعوض خواهد کرد.

به همین شکل چین زمینه تعلیم تخنیکی 5 هزار متخصص و 500 بورس تحصیلی را به این کشور مساعد خواهد ساخت.

به گفته آقای غنی، چین علاوه بر این کمک ها، در ساحه بشر دوستی و امنیتی نیز افغانستان را همکاری خواهد کرد.

رییس جمهور غنی در یک سفر چهار روزه به چین رفته بود و در این سفر چهار تفاهمنامه میان هر دو کشور به امضا رسید.

در عین حال رییس جمهور غنی می گوید که در شش ماه آینده یک پلان عملی زیربنای ملی ایجاد خواهد شد:

" معنی پلان زیربنای عملی ملی اینست که ما تصمیم خواهیم گرفت که در شش ماه آینده که چند هزار کیلومتر سرک، چند هزار کیلومتر خط آهن، چند بند، چقدر مقدار برق و مسکن ایجاد کنیم این ساحاتی است که در تمام آن تجربه های موفق چین و آسیا شرق مورد استعمال ما قرار خواهد گرفت."

آقای غنی گفت که هدف آنان این است تا افغانستان را به چهار راه آسیا مبدل ساخته و این کشور نقطه همکاری میان 5 حلقه سیاسی خواهد بود.

تلاش به هدف سرمایه گذاری و رشد اقتصادی در کشور در حالی جریان دارد که بانک جهانی گفته است، افغانستان بد ترین کشور برای سرمایه گذاری است.

اما رییس جمهور غنی می گوید در بخش امنیت سرمایه گذاری در افغانستان اقدامات همه جانبه روی دست گرفته شده است.

فریبا واحدی

XS
SM
MD
LG