لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۲ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۸

رییس جمهور غنی بر افزایش مشارکت زنان در حکومت تاکید کرد


رییس جمهور افغانستان میگوید که افزایش مشارکت زنان دربخشهای مختلف یکی از وظایف مهم حکومت این کشور است.

هر چند محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان دستآورد های زنان را در سیزده سال گذشته مهم می خواند اما آن را کافی ندانسته و بر مشارکت زنان افغانان در بخش های مختلف تاکید می کند.

داکتر غنی می گوید زنان افغان می توانند در عرصه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نقش مهمی داشته باشند و حکومت وی متعهد است تا برای فعالیت آنان زمینه بهتری را فراهم کند.

آقای غنی که روز شنبه در مراسم افتتاح برنامه پنج ساله توانمند شدن زنان افغان در کابل سخنرانی می کرد گفت، مشارکت زنان نقش حیاتی در حکومت داشته و در این قسمت باید تغییر اساسی بمیان آید:

" به وضاحت باید بگویم که مشارکت زنان باید زیاد و بصورت اساسی تقویت شود.

ما به وعده خود پابند هستیم که یک زن را برای اولین بار به ستره محکمه افغانستان انتصاب کنیم.

اما معیار ما همواره کفایت است و بنابرین ما می خواهیم زنی به شورای عالی ستره محکمه راه یابد که به هیچ وجه کمتر از مردان نباشد که عضویت شورای عالی ستره محکمه را بدست میآورند."

رییس جمهور غنی برنامه توانمند شدن زنان افغان را که از سوی اداره انکشافی بین المللی امریکا به هزینه دو صد و شانزده میلیون دالر عملی می شود موثر خواند و گفت که حکومت افغانستان برای تطبیق آن همکاری می کند.

این برنامه زنان افغان را در بخش های رسیدن به رهبری، مشارکت سیاسی، اقتصادی، مارکیت یابی برای تولیدات، افزایش مهارت ها بخاطر سهمگیری در حکومت و تقویت نهاد های حمایت از حقوق آنان حمایت می کند.

پیام ویدیویی بارک اوباما رییس جمهور ایالات متحده نیز در این مراسم به نشر رسید که در آن آقای اوباما دستآورد های زنان افغان را در سیزده سال گذشته مهم خواند.

آقای اوباما در پیامش تاکید کرد که امریکا در راستای حمایت از زنان افغان به همکاری اش ادامه خواهد داد.

در این حال جیمز کننگهم سفیر ایالات متحده در افغانستان می گوید که برنامه توانمند شدن زنان افغان حدود 75 هزار زن را زیر پوشش خواهد آورد و برای آنان زمینه فعالیت بیشتر را فراهم خواهد ساخت:

" امروز ما می بینیم که حدود سه میلیون دختر به مکاتب می روند و حدود چهل هزار دیگر در پوهنتون های خصوصی و نهاد های دیگر مصروف تحصیل هستند.

پس حفظ این دستآوردها بسیار ضروری می باشد.

یو،ایس،ای،آی،دی در بخشهای مختلف بخاطر افزایش مشارکت زنان و تقویت آنان کار خواهد کرد تا این پیشرفت ها یقینی شود."

از سوی هم داکتر راجیف شاه رییس (یو،ایس،ای،آی،دی) یا اداره انکشاف بین المللی امریکا این برنامه را برای تقویت زنان افغان مهم دانسته گفت که راه اندازی این برنامه نشان دهنده سرمایه گذاری بزرگ ایالات متحده در حمایت از زنان افغان است.

در عین حال وزیر خارجه ناروی که در این مراسم اشتراک کرده بود گفت که همکاری آنان با حکومت افغانستان ادامه خواهد داشت.

دستآوردها و مشارکت زنان افغان در بخش های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در چند سال گذشته در افغانستان قابل ملاخظه خوانده می شود اما مدافعان حقوق زن می گویند که این دستآورد ها باید حفظ و سهم آنان در هر بخش بیشتر گردد.

نسیم شفق.

XS
SM
MD
LG