لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۲ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۹

بارکزی: در کابینه جدید برای زنان وزارتهای مهم داده شود


در حالیکه قرار است در آیندهء نزدیک کابینه جدید از سوی رییس جمهور اعلام گردد، شماری از اعضای شورای ملی افغانستان می گویند که این بار باید به زنان برخی از وزارت های کلیدی داده شود.

شکریه بارکزی یک عضو ولسی جرگه روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی افزایش مشارکت زنان در کابینه جدید را مشروط بر توانمندی و ظرفیت کاری آنان می خواند.

خانم بارکزی، هر چند به مشکلات و نا برابری های موجود سیاسی در این راستا اشاره کرده اما نسبت به اراده حکومت جدید در این خصوص اظهار خوشبینی می کند:

" زنانی که بر اساس یک توانمندی میآیند نه تنها که بر اساس یک فیصدی محاسبه نگردد بلکه وزارت های مهم در اختیار شان گذاشته شود. در این کابینه امیدواری من همین است که حداقل اگر تعداد وزارت خانه ها به بیست و پنج می ماند، بهتر است که حداقل ما به تعداد پنج زن را داشته باشیم. اما آنچه که نباید فراموش شود، معیار، توانمندی، ظرفیت و کارایی زنان و مردان توانمند در کابینه آینده باشند."

امیدواری در جهت افزایش سهم زنان در کابینه جدید در حالی مطرح می شوند که رییس جمهور اشرف غنی روز شنبه طی نشستی در کابل گفت که مشارکت زنان نقش حیاتی در حکومت داشته و در این قسمت باید تغییر اساسی بمیان آید.

هر چند آقای غنی دستاورد های سیزده سال زنان در کشور را چشمگیر خواند اما گفت که این دستاورد ها کافی نبوده و باید تلاش های بیشتر در این راستا صورت گیرد.

در همین حال نظیف الله سالارزی سخنگوی رییس جمهور نیز در صحبت با رادیو آزادی گفت که در حال حاضر بحث ها روی چگونگی ارائه خدمات وزارت خانه ها و موثریت کار آن ها به مردم در کمیسیون تشکیل کابینه ادامه دارد.

با این همه فعالان حقوق زن در افغانستان نیز خواهان سهم بیشتر زنان در کابینه جدید و افزایش مشارکت سیاسی آنان در کشور اند.

ثریا پرلیکا یک تن از این فعالان در صحبت با رادیو آزادی گفت:

" هر قدری که ما در زمینه ارتقای زنان تلاش کنیم، هر قدری که فهم و درک آنها را در بخش های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سایر بخش ها تقویه کنیم به همان اندازه می تواند مفید باشد. مشارکت زنان در رهبریت بسیار مفید است. اما لازم است که در رهبریت همان طوری که حکومت جدید تعهد سپرده در راستای ارتقای زنان، بنیادی تلاش کند. فقط شایسته سالاری، تعهد وطندوستی و صداقت شان در نظر گرفته شود."

در کابینه حکومت قبلی سه تن از زنان به حیث وزرا فعالیت داشتند و گفته می شود که 25 درصد کرسی های شورای ملی را نیز زنان در اختیار دارند.

اما بسیاری از زنان افغان و نهاد های مدافع از حقوق زنان آن را ناکافی می دانند.

آنان می گویند که حکومت جدید باید طبق تعهدات قبلی اش افزایش سهم زنان در کابینه و بخش های دیگر سیاسی را در نظر گرفته و به زنان فرصت فعالیت های بیشتر را بدهد.

ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG