لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۷

ایران و امریکا گفت و گو ها را شدت بخشیده اند


ایران و ایالات متحدۀ امریکا یک ماه قبل از پایان ضرب الاجل برای رسیدن به توافقنامه اتمی گفت و گو های شان را شدت بخشیده اند.

در حالیکه یک ماه به پایان ضرب الاجل رسیدن به یک توافقنامه نهایی اتمی بین شش کشور مقتدر جهان و ایران باقی مانده، دیپلومات های ایالات متحده امریکا و ایران تلاش دارند تا اختلافات شان را روی چگونگی رفع فوری تعزیرات اقتصادی علیه تهران و نظارت بین المللی از تأسیسات نظامی هسته یی این کشور، کاهش دهند.

گفتگوها بین وزرای خارجه امریکا و ایران که مقامات آن را بعد از موافقتنامه چارچوکات سیاسی در ماه اپریل یک روند مذاکرات سازنده خوانده اند، شش ساعت دوام کرد.

موافقتنامۀ چارچوب سیاسی در ماه گذشته خیلی سوالات را لاینحل مانده بود که تیم های تخنیکی برای یافتن راه حل به آنها هفته ها گفتگو کردند، ولی تا هنوز پیشرفتی به میان نیآمده است.

جواد ظریف وزیر خارجه ایران در پاسخ سوال در مورد تکمیل موافقتنامه بهموعد معین آن گفت: " آنها تلاش می کنند."

عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران گفت: ملاقات ها بین مقامات پایین رتبه در هفتۀ آینده بار دیگر در ویانا پایخت اطریش برگزار می شود.

مقامات مذاکره کنندۀ امریکایی که در صورت افشاء نکردن نام شان با خبرگزاری اسوشیتدپرس صحبت می کردند، گفتند:

" با آنکه این گفتگوها خیلی دشوار اند، اما نتایج آن موثر خواهد بود."

مسایل حل ناشده شامل موافقتنامۀ است که بر اساس آن امریکا و دیگر کشور ها تعزیرات بین المللی بر ایران را رفع می کنند و میکانیزم احیاء سریع دوباره تعزیرات می باشد که اگر ایران نتواند تعهدات خود را بجا کند.

بارک اوباما رییس جمهور ایالات متحده امریکا از میکانیزم احیاء سریع تعزیرات به مثابۀ یک پیمان دفاعی پس از انتقاد های شدید کانگرس و تعداد از متحدین امریکا استفاده کرده است.

در بخشی از موافقتنامۀ جدید در باره احیاء تعزیرات سریع آمده است که نقض مشکوک از سوی ایران توسط هیأتی که احتمالاً شامل نماینده های شش کشور مقتدر جهان و ایران خواهد بود، بررسی می گردد.

با آنکه سایر موانع در راه رسیدن به یک توافقنامۀ همه جانبه بین شش کشور مقتدر جهان و ایران به شمول دسترسی سازمان ملل متحد به تأسیسات نظامی اتمی ایران، در جای آن باقی مانده، اما پیمان و میثاق جدید در بارۀ احیاء سریع تعزیرات سازمان ملل متحد، امریکا، فرانسه، چین، روسیه و بریتانیا به اضافه آلمان را در رسیدن به موافقتنامه اتمی با ایران نزدیک تر ساخته است.

XS
SM
MD
LG