لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۸

نگرانی شماری از سناتوران در مورد عدم همآهنگی و فساد اداری میان نیروهای افغان


نبود هماهنگی میان نیروهای امنیتی و قوماندانان آنان تنها از این نیروها در میدان جنگ قربانی نگرفته بلکه به گفته شماری از سناتوران پای آنان را به فساد اداری نیز کشانده است.

شیر محمد آخندزاده یکی از سناتوران که از مردم ولایت هلمند در مشرانوجرگه نماینده گی می کند، از فساد اداری میان نیروهای امنیتی در این ولایت پرده بر می دارد.

او از زبان یک قوماندان نیروهای امنیتی در میدان جنگ می گوید که نیروهای امنیتی تا هنگامی که پول جداگانه به دست نیاورند به میدان جنگ پا نمی گذارند و از سوی دیگر این نیروها مرمی و برخی تجهیزات شان را به فروش می رسانند.

آخندزاده تأکید می کند، اگر فساد و نبود هماهنگی میان نیروهای امنیتی به این گونه ادامه یابد، تلفات نیرو های امنیتی کشور بیشتر خواهد شد و طالبان برای گرفتن اداره شماری از ولسوالی ها بیشتر روحیه می گیرند.

او این نگرانی ها را در مجلس عمومی روز یکشنبه مشرانو جرگه بیان کرد:

"این چگونه هماهنگی است که در یک پوسته نیروهای پولیس ملی پنج ساعت مقاومت می کنند و سر انجام تمام این نیروها کشته می شوند، اما نیروهای اردو در کمتر از دوصد متری آنان قرار داشتند و اصلاً یک تانک را برای دفاع از آنان هم به کار نگرفته اند.

یکی از قوماندانان می گوید: تا هنگامی که برای نیروهای اردوی ملی یک صد هزار پول ندهی به میدان های جنگ نمی روند و مرمی راکت شان را به فروش می رسانند."

فساد اداری و تخطی میان نیروهای امنیتی کشور در حالی نگرانی ها را در میان شماری از سناتوران برانگیخته است که یک روز پیش از این وزیر امور داخله کشور از برداشتن دامن فساد از میان نیرو های امنیتی کشور سخن زد و تأکید ورزید که برای ایستادن در برابر مخالفان مسلح نیروهای امنیتی به گونه هماهنگ می رزمند.

گفته می شود که هم اکنون بیست و دو ولایت کشور زیر تهدید امنیتی قرار دارد که دوازده آن با تهدید جدی امنیتی روبروست.

با این همه هیئت اداری مشرانو جرگه هر چند تلفات و مقاومت نیروهای امنیتی کشور را در برابر حملات تهاجمی مخالفان مسلح دولت می ستاید، اما وجود فساد اداری و نبود هماهنگی میان نیروهای امنیتی کشور را برای حکومت شرم آور می داند.

فضل الهادی مسلمیار رئیس این جرگه هشدار می دهد، اگر وزارت های امنیتی به بی پروایی های شان پایان ندهند، از تلفات نیروهای امنیتی پاسخگو خواهند بود:

"اینکه نیروهای امنیتی در میدان های جنگ قربانی می دهند ستودنی است اینکه میان آنان هماهنگی وجود ندارد این به رهبری آنان بر می گردد.

مکلفیت ما این است که بر مسوولان امنیتی فشار بیاوریم تا باشد که جلو چنین فاجعه را بگیریم می خواهم به وزارت های دفاع و داخله صدا بزنم که در نتیجه بی توجهی شما چنین فاجعه به بار آمده است."

وزارت داخله افغانستان در این مورد تا حالا ابراز نظر نکرده است اما وزارت دفاع اتهام فساد اداری و فروش تجهیزات جنگی در میان نیروهای امنیتی بخصوص سربازان اردوی ملی را رد می کند.

دولت وزیری معاون سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی می گوید: نباید از اینکه نیروهای امنیتی صادقانه می رزمند و در میدان های جنگ قربانی می دهند، چشم پوشی کرد:

"هر کسی که از سر سپردن نیروهای ما چشم پوشی می کند در افغان بودن آن شک دارم.

اینکه نیرو های اردوی ملی مرمی را یا تجهیزات جنگی شان را به فروش می رسانند این را کاملاً رد می کنم، باید بگویم این درست است که از لحاظ تاکتیکی هماهنگی کمرنگ است اما در میان نیروهای اردوی ملی و پولیس هماهنگی بسیار خوب وجود دارد."

به گفته شماری از سناتوران و آگاهان نظامی، نیرو های امنیتی کشور برای تأمین امنیت جان باشنده گاندر برابر مخالفان مسلح دولت می ایستند و جان های شان را قربان می کنند، اما دولت افغانستان حمایت و توجه به این نیروها را تنها به کاربرد یک شعار خلاصه ساخته است.

این سناتوران رهبری نادرست و عدم رسیدگی به نیروهای امنیتی را یک چالش عمده می دانند و هشدار می دهند که اگر فاصله میان نیرو های امنیتی و حکومت به این پیمانه گسترش پیدا کند، افغانستان وارد یک صفحه تازه از بحران خواهد شد.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG