لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۶

حکومت افغان گفتگوهای صلح با طالبان را در کشورهای همسایه انجام نمی دهد


جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجراییه
جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجراییه

در حالیکه طالبان می خواهند برای خود در ایران یک دفتر سیاسی افتتاح کنند، مقامات حکومت افغانستان تأکید کرده اند که هیچگاهی کشور های همسایه برای شان گزینه برای انجام گفتگو های صلح نبوده است.

ریاست اجرائیه حکومت افغانستان از این درخواست طالبان ابراز بی خبری کرده، اما گفته که گفتگو های صلح با طالبان باید در داخل کشور و یا هم در یکی از کشورهای اسلامی انجام شود.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجراییه روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت که رهبری هر گونه گفتگو برای تحقق صلح در کشور باید به دست خود افغانها باشد:

" پروسه صلح، یک پروسه مربوط به افغانها است و گفتگو های صلح باید به ریاست افغانها به پیش برود، تا حالا حکومت افغانستان با مخالفین مسلح در رابطه به مکان مذاکرات صلح صحبت نکرده است، اما به هیچ صورت دو کشور همسایه ما مرکز اصلی برای مذاکرات صلح با مخالفین مسلح نیست، اگر ما با مخالفین مسلح گفتکو هم می کنیم باید در افغانستان صورت گیرد، اگر در افغانستان نمی باشد در یک کشور بیرون از همسایه ها صورت گیرد، کشورهای همسایه هیچگاهی برای انجام گفتگو های صلح برای ما یک گزینه نبوده است."

این اظهارات در حالی بیان می شود که به تازه گی آژانس خبری اناتولی ترکیه گزارش داد که طالبان از مقامات ایرانی خواسته اند که برای شان در آن کشور یک دفتر سیاسی ایجاد کند.

به اساس گزارش، این درخواست از سوی هیئتی از طالبان که ماه قبل از قطر به ایران رفته بود، مطرح شده است.

تا حالا روشن نیست که هدف طالبان از ایجاد این دفتر چیست و نه هم این گروه در مورد آن تبصره کرده است.

مسأله ایجاد دفتر سیاسی برای طالبان در ایران در حالی مطرح می شود که هم اکنون این گروه در قطر دفتر دارد و ازهمانجا اعضای آن به برخی از نشست ها، اشتراک می کنند.

گفتنیست که چندی قبل روزنامه وال ستریت ژورنال گزارش داد که ایران از طالبان حمایت می کند و با این کارمی خواهد که داعش یا گروه دولت اسلامی را در افغانستان سرکوب کند.

این سوال را که چرا حکومت افغانستان نمی خواهد گفتگو های صلح با طالبان در پاکستان و یا ایران انجام شود از محب الله شریف کارشناس سیاسی پرسیدیم، وی در مورد چنین گفت:

" طوریکه از سابق تجربه با دولت افغانستان و سیاست مداران مختلف که در تشکیل دولت فعلی افغانستان حضور دارند وجود دارد که هیچ وقت کشور های همسایه یا میانجیگری آنها و یا هم در بعضی موارد حمایت و کمک آنها به نیت این نبوده که برای ملت افغانستان آرامی، استقرار و امنیت را به بار آورند، بلکه همیشه در همچو عنوان ها نیت دیگری نهفته بوده که همیشه آنها در پی منافع خود بوده اند."

اما عبدالرؤف انعامی منشی ولسی جرگه افغانستان در رابطه به درخواست طالبان از ایران برای ایجاد دفترمی گوید که این گروه، داعش را برای خود یک تهدید می داند و به همین منظور تلاش دارد تا به نحو با حکومت افغانستان مصالحه کند.

" طالبان فعلاً یک موضوع را باور مند شده اند که به عوض شان داعش می آید، کم و بیش تمایل دارند که به پروسه صلح بپیوندند."

شماری از مردم عام و برخی از اعضای شورای ملی افغانستان از حکومت می خواهند که برای تحقق صلح در کشور از هر فرصت ممکن استفاده اعظمی کند.

پیش از این یک تعداد از مقامات پیشین طالبان گفته بودند که حکومت افغانستان باید بخاطر آرامی در کشور قربانی بدهد و برخی از خواست های طالبان را بپذیرد.

اینکه پاسخ ایران به درخواست طالبان برای ایجاد دفتر سیاسی در آن کشور چه خواهد بود و آیا منظور از ایجاد این دفتر پیشبرد گفتگو های صلح است، درآینده روشن خواهد شد.

جمشید حبیب زاده

XS
SM
MD
LG