لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۸

افغانها: حکومت نتوانسته از ورود ادویه بی کیفیت جلوگیری کند


شماری از باشنده گان کابل انتقاد می کنند که هنوز هم ادویه بی کیفیت به شکل غیر قانونی وارد کشور شده و حکومت در جلوگیری از ورود آن عاجز مانده است.

با وجود تلاش های حکومت در چند سال گذشته، هنوز هم مشکل ورود و فروش ادویه بی کیفیت در افغانستان حل ناشده باقی مانده و این مسئله سبب نگرانی مردم و مریضداران شده است.

برخی از باشنده گان کابل به روز سه شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفتند: ادویه بی کیفیت هنوز هم به شکل قاچاقی وارد کشور شده و از طریق دوا خانه ها به نرخ نازل تر به فروش می رسد.

محمد رفیع و جاوید دو تن از این باشنده گان در مورد گفتند:

"هیچ وقت مریض توسط ادویه بی کیفیت و تاریخ تیر شده تداوی شده نمی تواند، دولت باید جلو اش را بگیرد که وارد نشود اگر است باید از بین برود."

"ادویه بی کیفیت در دوا خانه ها فراوان است، بخاطریکه نسبت به دیگر دوا ها ارزان تر فروش می شود، از طریق بندر ها وارد می شود این مسوولیت دولت است که بندر ها را کنترول کند، وزارت صحت عامه گدام هایش را در شهر و کارته پروان بررسی و کنترول کند که جلوگیری شود."

به اساس گزارش های ارایه شده، از چند سال به این طرف ادویه بی کیفیت و غیر مجاز به گونه قاچاق و غیر قانونی وارد کشور شده و در برخی موارد توسط افراد دست فروش و غیر مسلکی در بازار ها به گونه آزاد به فروش می رسد.

ریاست بررسی از تطبیق قوانین صحی وزارت صحت عامه روز دوشنبه به مقدار 30 تن ادویه بی کیفیت و غیر مجاز را که از دواخانه ها و شرکت های تورید ادویه جمع آوری شده بود در مربوطات ولسوالی بگرامی کابل حریق کرد.

سید ابراهیم کامل رییس بررسی از تطبیق قوانین صحی تائید می کند که دوا های بی کیفیت و غیر قانونی هنوز هم به گونه قاچاقی وارد کشور می گردد.

هر چند وی فیصدی ادویه بی کیفیت را در افغانستان اندک می خواند، اما می گوید در هماهنگی با نیروهای امنیتی تلاش دارند تا جلو ورود ادویه غیر قانونی و بی کیفیت را بگیرند.

"در این شک نیست که یک مقدار مشکلات مرزی خود را ما داریم اما یک هماهنگی بهتر و خوب تر در سطح نیرو های امنیتی است با اداره ما بتوانند از قاچاق این دوا ها جلوگیری بکنند، در سطح مرزها و شاهراه ها وزارت صحت عامه در تلاش است تا بتواند ادویه با کیفیت به مردم عرضه بکند."

آقای کامل افزود که در پیوند به فروش ادویه بی کیفیت و غیر مجاز هشت دواخانه برای یک سال سلب جواز شده و برای حدود چهارصد دواخانه دیگر اخطاریه صادر گردیده و حتی مورد تعقیب عدلی قرار داده شده اند.

در چند سال اخیر بیشتر افغان ها مریضان شان را جهت تداوی به کشور های هند و پاکستان انتقال داده و یکی از دلایل این کار شان را پائین بودن کیفیت تداوی و ادویه در افغانستان عنوان کرده اند.

برخی آگاهان امور صحی به این باور اند که در کنار تشخیص و تداوی داکتران، استفاده از ادویه با کیفیت نقش مهم را در بهبود صحت مریضان دارد.

آنان می گویند: هرگاه به این مسئله توجه جدی نشود در کنار جنگ و درگیری در افغانستان ممکن بخشی از مردم به اثر خوردن دوا های بی کیفیت و غیر مجاز حیات شان را از دست بدهند.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG