لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۱

فیروز: اقدامات جدی برای جلوگیری از فساد اداری روی دست گرفته شده است


فیروز الدین فیروز وزیر صحت عامه افغانستان
فیروز الدین فیروز وزیر صحت عامه افغانستان

وزیر صحت عامه افغانستان از ریشه های فساد که تا اندازه یی کار این وزارت را در یکسال گذشته با چالش رو به رو ساخته سخن می زند، فسادی که دست مسوولین دولتی در آن دخیل گفته می شود.

این وزارت می گوید که شماری از مسوولان این وزارت دواهای بی کیفیت را که از سوی کار خانه های خصوصی وارد می شد، با کیفیت بلند ثبت کرده اند.

این وزارت همچنان از واردات دوا ها به گونه قاچاق از کشورهای بیرونی بخصوص پاکستان به افغانستان سخن می زند و می گوید که هم اکنون چهل درصد ادویه جات از همین راه ها وارد افغانستان می شود.

فیروز الدین فیروز وزیر صحت عامه افغانستان که روز شنبه گزارش یک ساله کارکرد این وزارت را ارائه می کرد، از اقدامات جدی در برابر کسانی که سکتور صحت را به فساد آلوده ساخته خبر داد.

آقای فیروز از وزارت امور داخله نیز می خواهد تا این وزارت را در شناسایی قاچاقبران دواها کمک کند:

"وزارت صحت عامه افغانستان اقدامات جدی را روی دست گرفته است.

این وزارت پس از بررسی ها از هزار کمپنی وار کننده دارو که راجستر بود هشتصد آن را به علت اینکه از جواز شان استفاده سوء می کردند و یا فعالیت نداشتن ملغا ساخت.

هم چنان برای جلوگیری از رشوه گیری فساد پیشه گان لوایح ساختیم رشوتی که از سوی مسوولین گرفته می شد و داروها را ثابت گزارش می دادند نیز اقدام کرده ایم."

وزارت صحت عامه می گوید که این وزارت در یکسال گذشته، این وزارت برای از میان برداشتن دامن فساد این وزارت لوایح ساخته تا با این کار جلو فرصت طلبان و فساد پیشه گان را بگیرد.

این وزارت می گوید: پس از بررسی ها از هزار کارخانه وارد کننده دوا ها که فعالیت نداشتن و از جواز کاری شان استفاده سوء می کردند، هشتصد کارخانه را بسته است و تنها دوصد کارخانه اکنون در این بخش فعالیت دارد.

ایجاد شفاخانه های معیاری در چند ولایت کشور و تلاش برای تشویق و معیاری سازی سکتور خصوصی در بخش صحت افغانستان بخش دیگری از تلاش های یکسال این وزرا گفته شده است.

وزیر صحت، اما حضور قاچاقبران دوا ها را در کشور نگران کننده می داند.

به گفته این وزارت، داکترانی که برای بیماران نسخه های رمزگونه می دهند و دارو های شان نشانه کارخانه های دوا سازی خارجی دارد، از راه قاچاق وارد شده و با قیمت هنگفت بالای مریضان بفروش می رسد.

با این همه، وزارت امور داخله می گوید که نیروهای سرحدی این وزارت به هر آن چیزی که غیر قانونی به افغانستان وارد شود، اجازه نخواهند داد.

صدیق صدیقی سخنگوی این وزارت از وزارت صحت می خواهد تا در شناسایی چنین افراد این وزارت را کمک رساند:

"تمام نیروهای پولیس و کشفی ما وظیفه شان همین است که اگر اشیا و یا مواد به گونه غیر قانونی وارد افغانستان می شود جلو آن را بگیرند.

ما از سکتور صحت افغانستان می خواهیم تا اگر آدرسی دارند از چنین قاچاقبران ما را کمک کنند."

در کنار این همه چالش ها و فساد در برابر وزارت صحت عامه که مقام های آن نام می برند، اما وزیر صحت عامه از تلاش ها برای معیاری سازی سکتور خصوصی در بخش صحت و کار خانه های دواسازی افغانستان سخن می زند و می گوید: تا سال های آینده کارخانه های دواسازی این کشور با کشور های جهان رقابت خواهد کرد.

به گفته این وزارت، هم اکنون چهار صد میلیون دالر در مارکیت دواسازی سکتور خصوصی هزینه شدهو از این طریق برای چهل هزار تن زمینه کار فراهم شده است.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG