لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۴

"مسئولان شفاخانه حوزوی بلخ به مشکلات مراجعین رسیدگی نمی کند"


با آنکه افغانستان از جمله کشور های فقیر جهان به شمار میرود و به دلایل مختلف اتباع اش مورد تهدید بیماری های متفاوت قرار دارند، اما در اثر نبود شفاخانه های مجهز در داخل این کشور سالانه هزاران میلیون افغانی جهت تداوی افغان های بیمار به خزانه کشور های چون هند و پاکستان پرداخت می شود.

اکنون باشنده گان زون شمال و مراجعین شفاخانه حوزوی بلخ از عدم توجه داکتران و برخورد غیر مسلکی خدمه این شفاخانه شکایت دارند.

مراجعین و مریض داران در شفاخانه حوزوی بلخ شکایت می کنند که داکتران موجود در این شفاخانه به موقع برای مریضان شان رسیدگی نکرده و هنوز هم برخورد با مراجعین در شفاخانه یاد شده سلیقوی و بر اساس واسطه صورت می گیرد.

خالد باشنده ولسوالی چهاربولک ولایت بلخ می گوید بعد از ۱۲ روز انتظار بالاخره با دریافت واسطهء توانست پسر ۱۲ ساله اش را در شفاخانه حوزوی بلخ بستری بسازد.

خالد در رابطه گفت: " پسر من دست اش شکسته ۱۲ روز تلاش کردم تا بستری شود اما با واسطه و شناخت توانستم برای چند روز محدود او را بستر بسازم و همچان ادویه اش را از بازار با پول خود خریداری کردم. "

تنها خالد نیست که از برخورد غیر مسلکی و موجودیت فساد اداری در شفاخانه یاد شده شکایت می کند، فیض محمد یکی دیگری از مراجعین شفاخانه حوزوی بلخ است او می گوید که از چند روز به اینسو پسر ۲ ساله اش در بخش اطفال این شفاخانه بستری می باشد، اما برای وی از سوی نگهبانان این شفاخانه اجازه دخول به این بخش داده نمیشود تا ادویه خریداری شده از بازار را توسط داکتران موظف به طفل اش تطبیق نماید.

فیض محمد در رابطه گفت: " من برای خریداری ادویه به بیرون رفتم فعلاً در بخش اطفال طفلم بستری است کوشش می کنم ادویه را برایش برسانم متاسفانه برایم اجازه دخول از سوی موظفین داده نمیشود. "

با وجود که مراجعین شفاخانه حوزوی بلخ از عدم برخورد درست و به موقع داکتران و نرس ها شکایت دارند و می گویند که به ارزش میلیون ها افغانی ادویه در دیپوی ریاست صحت عامه بلخ موجود است، مگر آنان ادویه را برای مریضان شان از بازار خریداری می کنند، که مسئولان این شفاخانه نیز بخش از مشکلات یاد شده را تائید می کنند.

داکتر نور محمد فیض سر طبیب شفاخانه حوزوی بلخ به رادیو آزادی گفت که در برخی موارد داکتران موظف از طرز العمل موجود سر باز می زنند، اما در اکثر موارد مراجعین قانون شکنی می کنند و خواهان مداخله در امور کاری داکتران میشوند.

وی گفت مراجعین قبل از برخورد خشونت آمیز با داکتران مشکلات شان را با مسئولین این شفاخانه شریک بسازند: " مراجعین باید مشکلات شان را با مسئولان این شفاخانه شریک بسازند تا به موقع به آن رسیدگی شود و در بعضی از موارد مشکلات از سوی ما می باشد، که آنرا رد نمی کنیم. "

آقای فیض مشکل عدم توزیع ادویه از سوی ریاست صحت عامه را رد نموده می گوید که ۹۰ درصد ادویه مراجعین و مریضان داخل بستر از سوی شفاخانه داده میشود.

این در حالیست که قبلاً نیز مسئولان ریاست صحت عامه بلخ به انجام فساد گسترده در این نهاد و فروش ادویه دولتی به بازار از سوی وکلای شورای ولایتی، مراجعین و مریضان متهم گردیده اند.

گزارش: مجیب الرحمن حبیب زی

XS
SM
MD
LG