لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۴

حسابات جعلی در فیسبوک، خطر بزرگ برای منافع ملی افغانستان


مقامات وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان می گویند، ماهانه ده ها حساب فیسبوک جعلی را که از آن بر خلاف ارزش های ملی استفاده صورت می گیرد، مسدود می‌کنند.

به گفته مقامات این وزارت، در چند ماه اخیر ترور و توهین شخصیت ها، نوشتن بر خلاف منافع ملی و ایجاد حساسیت ها در صفحات فیسبوک افزایش یافته است.

یاسین صمیم سخنگوی این وزارت روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت که در هر هفته حدود سی شکایت در پیوند به حساب های جعلی فیسبوک به آنان می رسد.

به گفته وی وزارت مخابرات و تکنالوژی در این خصوص نگران است و برای حل آن طرح جدیدی را به وزارت عدلیه ارسال کرده است.

وی گفت:

"بعد از اینکه این قانون تصویب می شود و همچنان کارهای که صورت می‌گیرد، تلاش ما این است که یک کمیته شکل بگیرد و شکایت ها را بررسی کند تا اصل آزادی بیان و آزادی مطبوعات هم زیر تعرض قرار نگیرد و هم به مشکلات باشنده گان شهر رسیده گی صورت گیرد."

آقای صمیم می‌گوید، حکومت افغانستان در تلاش امضای تفاهمنامه ها با کمپنی های فیسبوک، گوگل و یوتیوب است، تا این مشکل حل گردد.

این در حالیست که اکثر اوقات حساس، اکونت های فیسبوک افغانی با تصاویر و نوشته های پُر از نفرت و توهین به شخصیت ها می‌باشد.

تبصره های بعدی در مورد این گونه پوست ها کم از یک جبهۀ جنگی نمی‌باشد، هر فرد مخالف فرد دیگری ابراز نظر کرده و گفتگو ها به توهین گروهی و قومی می انجامد.

قبل از این شورای ملی نیز در این مورد ابراز نگرانی کرده و گفته است که برخی کشورهای منطقه با استفاده از این شیوه تلاش دارند تا میان افغان ها فاصله و نفاق ایجاد کنند.

مردم عام به این باور اند که در این مسئله منافع شماری از مقامات حکومتی و کشورهای همسایه دخیل است و نفاق در همین جا ایجاد می‌شود.

عبدالبشیر دقیق یک تن از استفاده کننده گان فیسبوک می‌گوید، اکونت های جعلی افغان ها به حدی ازدیاد یافته که اعتماد کردن به یک فرد مشکل است.

وی افزود:

"شبکه های اجتماعی نسبت به اینکه به نفع مردم افغانستان باشد، بیشتر به آنان ضرر وارد می‌کند."

مسئله ده ها هزار اکونت جعلی فیسبوک در افغانستان در حالی مطرح می شود که ادارات ذیربط در این زمینه ارقام دقیق ندارند.

نصیر احمد یکی دیگر از جوانان افغان در مورد به رادیو آزادی گفت:

"اگر حقیقت بگویم من نه فیسبوک دارم و نه هم استفاده می کنم، چند مدتی که از آن استفاده کردم پروپاگند های را که در آن دیدم، آنرا بسته کردم و اکنون استفاده نمی‌کنم."

در این کشور اگر فردی سواد کافی هم ندارد اما دسترسی کامل به فیسبوک دارد و بدون کدام شرایط، تهدید و یا هم ترس و بیم هر آنچیزی که خواسته باشد، نشر می‌کند.

شماری از کارشناسان سایبری و تکنالوژی معلوماتی می گویند که استفاده از صفحات اجتماعی در افغانستان نسبت به سایر کشورهای جهان بیشتر عقده و نفرت آمیز است.

محمد شفیع یکی از این کارشناسان به این نظر است که افغانستان باید شرایط خود را به اداره فیسبوک ارائه کند و بعد از فلتر نشر موضوعات را که بر خلاف منافع ملی باشد، منع کند.

وی گفت:

"کمیته مشترک ایجاد شود از مخابرات، جامعه مدنی و وزارت اطلاعات و فرهنگ و آنان مستقیماً با کمپنی فیسبوک در تماس شوند و اکونت های را که می خواهند مسدود کنند مستقیماً آنرا به فیسبوک معرفی کنند و آن مستقیم توسط فیسبوک مسدود شده می‌تواند."

از این صفحات اجتماعی همواره برای نفاق افگنی استفاده نمی شود بلکه برخی اوقات زمانیکه میدان های ورزشی گرم باشد باز صحبت ها و پیام ها در این صفحات رنگ دیگری دارد.

بر اساس معلومات در افغانستان بیشتر از یک و نیم میلیون افغانها به فیسبوک دسترسی دارند اما به گفته کارشناسان اکثر اوقات طرز استفاده آن نظر به سایر استفاده کننده های جهانی فرق دارد.

گزارش: تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG