لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۵

اشرفی غنی: رهبران جهادی برای صلح، جهاد اکبر را آغاز می‌کنند


در حالیکه تلاش های برای آغاز گفتگوهای رو در رو با طالبان مسلح ادامه دارد، رئیس جمهور غنی رئیس جدید شورای عالی صلح و رهبری این شورا را به گونه رسمی معرفی کرد.

محمد اشرف غنی می گوید باید برای تامین صلح تلاش های همه جانبه صورت گیرد و به اعضای جدید این شورا پیشنهاد کرد که کار های شانرا بگونه مستقل به پیش ببرند.

آقای غنی به روز سه شنبه در مراسم معرفی رئیس و تشکیل جدید شورای عالی صلح گفت که به زور و زور گویی تسلیم نخواهد شد و مخالفان مسلح با استفاده از فرصت به میان آمده باید به گفتگو های صلح حاضر شوند:

" امروز رهبران جهادی ما یک جهاد دیگر را آغاز می کنند که آن جهاد اکبر است. به رهبری جدید شورای عالی صلح اطمینان کامل میدهم که آنان کار های شانرا به گونه مستقل به پیش خواهند برد. مقام های حکومتی و شورای امنیت ملی بگونه دوامدار به شما مشورت خواهند داد. شما هستین که به صلح عزت دو برابر میدهید. "

پیر سید احمد گیلانی بحیث رئیس جدید شورای عالی صلح، کریم خلیلی معاون ارشد و حاجی دین محمد، حبیبه سرابی، عبدالخبیر، عطا الرحمان سلیم و عبدالکریم خدام به صفت معاونین این شورا گماشته شده اند.

محمد ایوب رفیقی منحیث رئیس دارالانشا و فرهاد الله فرهاد و بشیر فاروق بحیث معاونین وی تعین شدند.

عبدالحکیم مجاهد، عطاالله لودین، اسماعیل قاسمیار، صدیقه بلخی و حسینه صافی بحیث مشاورین هیئت اجرائیه معرفی شده اند.

شورای عالی صلح در ترکیب جدید 50 عضو دارد و رئیس جمهور گفت آن عده از اعضای پیشین این شورا نیز شامل این تشکیل پنجاه نفری می باشند که در دو سال گذشته در نشست های این شورا شرکت داشته اند.

از سوی هم پیر سید احمد گیلانی رئیس جدید شورای عالی صلح اطمینان میدهد که بخاطر موفقیت شورای عالی صلح تلاشهای جدی را انجام خواهد داد:

" شمشیر جهاد را گرفتم و از دین و خاک کشورم دفاع کردم. حالا ما در صدد آن هستیم که برای صلح، استقلال و آزادی تلاش کنیم و حکومت میتواند صلح و آزادی را بیاورد. "

حکومت افغانستان در حالی تشکیل جدید شورای عالی صلح را اعلام کرد که تلاش ها برای گفتگو های رو در رو با طالبان مسلح به همکاری برخی از کشور های منطقه و جهان جریان دارد.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه نیز می گوید، گزینه دیگر برای کامیابی تلاش های صلح این است که کشور های جهان و منطقه از این پروسه بگونه کامل حمایت کنند:

" پروسه صلح افغانستان نه تنها حمایت افغان ها بلکه حمایت جامعه جهانی را نیز با خود دارد. ما از آن کشور ها سپاس گذاری می کنیم که در این پروسه همکاری صادقانه کرده اند. "

قبلاً روی تشکیل پیشین شورای عالی صلح انتقادات موجود بود و در این اواخر کمک کننده گان خارجی نیز کمک های شانرا با این شورا متوقف کرده اند.

با وجود تلاش های همه جانبه حکومت افغانستان در پروسه صلح، طالبان تا هنوز موقف شانرا در باره گفتگوهای صلح بیان نکرده اند.

یونس فکور کارشناس سیاسی به رادیو آزادی گفت تشکیل جدید شورای عالی صلح برای دریافت امتیازات می باشد و ظرفیت انجام گفتگو ها و تامین صلح را ندارند.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG