لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۵

دو رادیوی محلی در کندز دوباره به نشرات آغاز کردند


زرغونه حسن، مدیر مسئول رادیو کیهان و رادیو شایسته
زرغونه حسن، مدیر مسئول رادیو کیهان و رادیو شایسته

مسئولین دفتر برنامه انکشافی ملل متحد می‌گوید که دو رادیوی محلی به نام‌های رادیو کیهان و رادیو شایسته را به مناسبت روز جهانی زن با وسایل نشراتی تجهیز کرد اند.

راديو شایسته ویژه زنان می‌باشد و رادیو کیهان که برای جوانان نشرات دارد، این دو رادیوی محلی هنگامی‌که شهر کندز به دست طالبان مسلح سقوط کرده بود، از نشرات باز مانده بودند و تمامی تجهیزات آن نیز از بین رفته بود.

بر اساس گفته‌های زرغونه حسن، مدیر مسئول این رادیوها، رادیو کیهان در سال 2009 تأسیس شده بود و رادیو شایسته در سال 2015 تازه به فعالیت آغاز کرده بود که قبلاً این دو شبکه رادیویی بر علاوه کندز، ولایت‌های هم‌جوار این آنرا نیز تحت پوشش برنامه‌هایشان داشتند.

خانم حسن گفت، حالا این دو شبکه رادیویی دوباره به همکاری برنامه انکشافی ملل متحد نشرات خود را آغاز کرد اند.

وی گفت:

"فعلاً که دوباره صدای رادیو کیهان و رادیو شایسته بلند می‌شود، از سوی دفتر UNDP یک مقدار وسایل با ما کمک شده و حالا ما می‌توانیم با این وسایل مانند سابق به نشرات خود ادامه بدهیم."

مدیر مسئول این رادیوها گفت که این دو شبکه رادیویی به زبان‌های پشتو و دری نشرات دارند و در حدود 50 کارمند دارند که بیش‌تر آنان را قشر اناث تشکیل می‌دهند.

زرغونه حسن، در صحبت با رادیوآزادی گفت زمانی ‌که شهر کندز در تسلط طالبان مسلح قرار داشت، تمامی تجهیزات این دو رادیو از بین رفته بود.

وی افزود:

"رادیو کیهان کاملاً مجهز بود و در سال 2009 به نشرات آغاز کرده بود و هم‌چنان رادیو شایسته که به تازگی به نشرات آغاز کرده بود کاملاً مجهز بود که تقریباً هردو رادیو یک لک دالر صدمه دید، وسایل رادیوها در زمانی‌که طالبان در کندز بودند بهتارج بُرد شد و مقصر اصلی اش طالبان اند."

در همین حال خانم سسیلیا انکیوبی، مدیر پروژه جندر برنامه انکشافی ملل متحد، می گوید که رادیوهای محلی بهترین وسیله برای رساندن پیام‎های مهم پیرامون حقوق زنان در جاهای که به آن‎ها بیش‌تر نیاز احساس می‌شود، هستند.

از سوی دیگرآقای دگلاسکی، رئیس برنامه انکشافی ملل متحد در افغانستان می‌گوید که شنیدن صدای زنان از طریق رادیوهای محلی، سایر زنان را که در خانه‌ها نشسته اند تشویق می‎کند که آنان نیز صدای شان را بلند کنند.

بر اساس معلومات، هم اکنون در افغانستان 70 درصد مردم شنونده رادیوها هستند و متباقی تلویزیون می‌بینند و برای باشنده گان دهات که اغلب بی‌سواد و یا از سواد کافی برخوردار نیستند، رادیو بهترین وسیله اطلاع رسانی در کشور به حساب می‌رود.

باید یاد آور شده، که در حال حاضر در ولایت کندز 10 رادیوی محلی خصوصی و سه شبکه‌ای تلویزیون محلی خصوصی نشرات دارند که بیش‌تر آنان توسط زنان تأسیس شده اند.

گزارش: اجمل آرین، کندز

XS
SM
MD
LG