لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۹

پویا: مقررۀ جدید حکومت یک نوع سانسور در برابر رسانه هاست


حامد پویا رئیس بازار رسانه های آزاد افغانستان
حامد پویا رئیس بازار رسانه های آزاد افغانستان

نهاد موسوم به بازار رسانههای آزاد افغانستان می‎گوید، ۸۰ درصد رسانه‎های خصوصی توان پرداخت مقدار پول تعیین شده بخاطر اخذ و تمدید جواز به حکومت را ندارند.

حامد پویا رئیس این نهاد روز شنبه در یک نشست خبری در کابل گفت، بر اساس مقررۀ که از سوی رئیس جمهور توشیح گردیده است رسانه‎های خصوصی باید برای تمدید و اخذ جواز شان یک مقدار پول هنگفت را به حکومت بپردازند.

آقای پویا همچنان گفت، وزارت اطلاعات و فرهنگ برای رسانه‎های خصوصی شش ماه مهلت داده است تا جوازهای شان را تمدید نمایند در غیر آن جواز آنها فسخ خواهد شد.

وی گفت:

"مقرره جدید در رابطه به چگونگی تأسیس و تمدید رسانه‎ها در افغانستان این است که ۸۰ درصد رسانه‎ها واجد شرایط پول دهی و حق الامتیاز دهی و حق تضمین دهی به دولت بوده نمی‎توانند بدین معنا که یک پول هنگفت دولت از رسانه‎های خصوصی درخواست کرده که در رابطه به دادن جواز بدهند اگر ندهند جواز رسانه‎ها منحل می‎شود."

حدود هفت ماه قبل رئیس جمهور غنی مقررۀ جدید را در رابطه به تأسیس و تمدید جواز رسانه‎های خصوصی توشیح کرد که بر اساس آن رسانه‎های خصوصی باید در بدل اخذ و تمدید جواز ۱۰ هزار تا یک میلیون افغانی به حکومت بپردازند.

اما حامد پویا رئیس نهاد بازار رسانه‎های آزاد می‎گوید، این مقرره یک نوع سانسور و مانع در برابر رسانه‎های خصوصی وضع می‎کند.

مسئولان نهاد بازار رسانه‎های آزاد می‎گویند، وزارت اطلاعات و فرهنگ باید در این مقرره تخفیف بیاورد در غیر آن آنها دست به اعتراضات گسترده خواهند زد.

از سوی هم وزارت اطلاعات و فرهنگ تطبیق این مقرره را یک نوع سهولت برای کار رسانه‎های خصوصی به خصوص رسانه‎های چاپی می‎دانند.

مژگان مصطفوی: رسانه‎ها درآمد بیشتر دارند این پول برایشان ناچیز است.
مژگان مصطفوی: رسانه‎ها درآمد بیشتر دارند این پول برایشان ناچیز است.

مژگان مصطفوی معین نشراتی این وزارت در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"مقرره که تصویب شده یک نوع معافیت از مالیات را برای رسانه‌های چاپی داده که این یک نوع امتیاز است برای اینکه مالیۀ را که در گذشته آنها می‎دادند بسیار سنگین تر از ۵ هزار یا ۱۰ هزار افغانی‎است رسانه‎ها درآمد بیشتر دارند این پول برایشان ناچیز است."

از سوی هم برخی از مسئولان رسانه‎ها می‎گویند که با تطبیق این مقرره بیشتر رسانه‎های خصوصی که توان پرداخت این پول را ندارند از فعالیت باز می‎مانند و صدها خبرنگار نیز کارهای‎ شان را از دست خواهند داد.

یک تن از مسئولان رسانه‎ها تأکید می‎کند که آزادی مطبوعات و بیان از دست آورد های عمده در ۱۵ سال گذشته بوده و نباید در برابر آنان مشکلات و موانع ایجاد گردد.

بر اساس یک سروی که گروه مشورتی موسوم به "التای" انجام داده است، ۷۵ شبکه تلویزیونی و ۱۷۵ رادیو در افغانستان فعالیت دارند.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG