لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۹

اسلام آباد در مورد بازگشت مهاجرین افغان با کابل گفتگو می‌کند


پاکستان با اداره امور پناهندگان سازمان ملل متحد و حکومت افغانستان روی عرصه‌های سیاسی و دیپلوماتیک بازگشت پناهجویان افغان مستقر در این کشور، بحث و گفتگو می‌کند.

وزارت امور خارجه پاکستان می‌گوید: در این گفتگو‌ها چگونگی ایجاد سهولت‌ها برای بازگشت زودتر افغان‌های مهاجر و همچنان انتقال تدریجی آنها از پاکستان به افغانستان، بحث می‎شود.

در اعلامیه وزارت امور خارجه پاکستان گفته شده که حکومت افغانستان باید برای پناهندگانی که از پاکستان عودت می‌کنند، سرپناه اعمار نماید.

اعلامیه می‌افزاید، پاکستان در این گفتگوها، راه‌های سیاسی و دیپلوماتیک این موضوع را با حکومت افغانستان، مطرح خواهد ساخت.

اما وزارت امور مهاجران و عودت کنندگان و همچنان سفارت افغانستان در اسلام آباد از این تصمیم حکومت پاکستان، اظهار بی‌خبری کرده‌اند.

قبل از این وزارت امور مهاجران و عودت کنندگان افغانستان گفته بود که آنها قرار است بتاریخ نزدهم ماه جولای با حکومت پاکستان و نماینده خاص سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در مورد سرنوشت افغان‌های مهاجر در این کشور، نشستی داشته باشند.

این در حالیست که نوازشریف صدراعظم پاکستان در این هفته به یک و نیم میلیون افغان مهاجر شش ماه وقت اضافی داد که در آن کشور زندگی کنند.

تعدادی از مهاجرین افغان در پاکستان
تعدادی از مهاجرین افغان در پاکستان

پاکستان نسبت به هر کشور دیگر جهان میزبان بیشترین مهاجران بوده که در آن حداقل یک و نیم میلیون پناهجوی افغان ثبت شده و بیش از یک و نیم میلیون دیگر آنها بدون ثبت و سند قانونی به سر می‌برند.

سازمان ملل متحد می‌گوید، بی‌ثباتی و وضعیت رو به وخامت امنیتی در افغانستان شمار عودت کنندگان به این کشور را به طور بی‌سابقه کاهش داده‌است.

به گفته سازمان ملل متحد، در سال ۲۰۱۵ میلادی ۸۵ هزار افغان به کشور‌شان بر گشته اند، در حالیکه این شمار امسال به ۶ هزار نفر رسیده‌است.

سید حسین عالمی بلخی وزیر مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان در صحبت با خبرگزاری رویترز گفته است:

سید حسین عالمی بلخی وزیر مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان
سید حسین عالمی بلخی وزیر مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان

"ما می‌دانیم که مهاجران افغان در پاکستان به خشونت و تشدد روبرو اند."

اما به گفته وی، آنها برای حل این مشکل با جانب پاکستان سرگرم گفتگو می‌باشند.

به نوشتۀ خبرگزاری رویترز، قبل از اعلان ضرب الاجل حکومت پاکستان برای اقامت مهاجران افغان، شماری از مقامات پاکستانی به این خبرگزاری گفته بودند که به دلایل تهدیدهای امنیتی ۵۰۰ مهاجر افغان را از ایالت خیبر پشتونخوا دستگیر و به افغانستان تحویل داده‌اند.

در این حال، روزنامه دان پاکستان از گرفتاری حداقل دو هزار افغان مهاجر در ماه گذشته در پاکستان خبر داده و گفته است که از جمله ۴۰۰ تن آنها دوباره به افغانستان فرستاده شده‌اند.

XS
SM
MD
LG