لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۱

میثم: طرح بدیل اصلاح نظام انتخاباتی تا ختم هفته نهایی می‌شود


قصر سپیدار
قصر سپیدار

ریاست اجرائیه حکومت افغانستان می‌گوید که طرح بدیل برای اصلاح نظام انتخاباتی تا پایان همین هفته نهایی و با رسانه‌ها شریک ساخته خواهد شد.

امید میثم یک معاون سخنگوی این ریاست روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که هر دو رهبر روی یک طرح جامع برای اصلاح نظام انتخاباتی کار می‌کنند.

آقای میثم با آنکه جزییات در مورد این طرح ارایه نکرد اما گفت که تلاش‌ها بر اینست تا پیش از نشست بروکسل کارهای اصلاح نظام انتخاباتی تا حدی تکمیل گردد تا حکومت دستآوردی از اصلاح نظام انتخاباتی در آن نشست داشته باشد.

میثم: تلاش‌ها بر اینست تا پیش از نشست بروکسل کارهای اصلاح نظام انتخاباتی تا حدی تکمیل گردد.
میثم: تلاش‌ها بر اینست تا پیش از نشست بروکسل کارهای اصلاح نظام انتخاباتی تا حدی تکمیل گردد.

وی گفت:

" برنامه بعدی حکومت آخر این هفته اعلان خواهد شد و جزییات طرح بدیل برای اصلاح نظام انتخاباتی با رسانه‌ها شریک می‌شود، رهبران حکومت وحدت ملی تلاش می‌کنند که طرح قانونی و عملی برای اصلاح نظام انتخاباتی تا چند روز دیگر نهایی شود تا ما بتوانیم گام‌های عملی را در راستای آوردن اصلاحات نظام انتخاباتی برداریم."

آقای میثم همچنان گفت که چون اعضای شورای ملی در رخصتی بسر می‌برند احتمالاً طرح بدیل اصلاح نظام انتخاباتی به این شورا فرستاده نشود.

به گفته آقای میثم، گفتگو و تبادل نظر حکومت در رابطه به طرح بدیل اصلاح نظام انتخاباتی با بزرگان، اعضای پارلمان، رهبران شورای حراست، رهبران سیاسی و جهادی و جامعه مدنی جریان دارد.

آمادگی‌ها برای ترتیب این طرح پس از آن اتخاذ می‌گردد که فرمان رئیس جمهور در پیوند به اصلاحات انتخاباتی از سوی ولسی جرگه رد و از سوی مشرانو جرگه با برخی تعدیلات تائید شد و در اولین جلسه کمیسیون مختلط چهارشنبه هفته گذشته از سوی اعضای این کمیسیون نیز رد گردید.

مقامات حکومت در حالی از ایجاد طرح جدید سخن می‌زنند که مسئولان بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه یا فیفا می‌گویند که هر طرح که از سوی حکومت ساخته می‌شود باید به اساس طرح‌های پیشنهادی کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی باشد.

سپین غر: هر طرح که از سوی حکومت ساخته می‌شود باید به اساس طرح‌های پیشنهادی کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی باشد.
سپین غر: هر طرح که از سوی حکومت ساخته می‌شود باید به اساس طرح‌های پیشنهادی کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی باشد.

جانداد سپین غر رئیس این بنیاد در صحبت با رادیو آزادی گفت:

" اگر بیرون از طرح کمیسیون اصلاحات آنها تهیه می‌کنند به این معنی خواهد بود که اصلاحات حکومتی خواهد بود در آنجا نظریات مردم، جامعه مدنی شامل نخواهد بود من از همین خاطر می‌خواهم همین طرح را که می‌گویند باید جزییات آنرا واضح سازند که مردم بفهمند که این طرح مطابق طرح کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی است."

در همین حال شماری از کارشناسان حقوقی می‌گویند که به اساس قانون اساسی اگر حکومت می‌خواهد به قوانین انتخابات تعدیلات آورده شود این مسئله از صلاحیت شورای ملی است و اگر شورا آنرا رد کند آن قانون مشروعیت ندارد.

اجمل هودمن یکتن از این کارشناسان در صحبت با رادیو آزادی گفت که اگر طرح جدید را که حکومت بخاطر اصلاح نظام انتخاباتی تهیه می‌کند مطابق قوانین نافذه کشور باشد کدام مشکل قانونی ندارد و اگر در این طرح مواردی باشد که خلاف قوانین نافذه کشور باشد این طرح مشروعیت ندارد.

گزارش: فرشته ندا

مرتبط

XS
SM
MD
LG