لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۰

اردوغان: حمله انتحاری غازیان تپه توسط یک طفل صورت گرفته‌است


شهر غازیان تپه ترکیه محلی که در آن حمله انتحاری صورت گرفت.
شهر غازیان تپه ترکیه محلی که در آن حمله انتحاری صورت گرفت.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه می‌گوید، حمله انتحاری که به روز شنبه در یک محفل عروسی در شهر جنوب‌شرقی غازیان تپه رخ داد و در آن ۵۱ تن کشته شدند، توسط یک طفل صورت گرفته‌بود.

اردوغان دیروز در استانبول در یک کنفرانس خبری گفت، انفجار روز شنبه نتیجه حمله انتحاری فردی بین سن ۱۲ تا ۱۴ ساله بود که یا خودش آن را انفجار داد یا کسی دیگر.

اردوغان روی موقف قبلی‌اش هم تأکید کرد که بر اساس معلومات، این حمله که مرگبارترین حمله در ترکیه در جریان امسال بود، با دخالت داعش یا گروه دولت اسلامی صورت گرفته‌است.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه

وی گفت:

"تحقیقات ابتدایی به این واقعیت اشاره می‌کند که این حمله توسط داعش صورت گرفته‌است. این معلوم شده‌است که داعش در غازیان تپه سازمان داشت یا اخیراً تلاش نموده برایش در آنجا جای پا بیابد."

هیچ گروه تا حال مسئولیت این حمله را به دوش نگرفته‌است.

اردوغان گفت، در این حادثه ۶۹ تن دیگر زخمی شدند که جراحات ۱۷ تن آن‌ها شدید است. اردوغان افزود، هدف از چنین حملات دامن زدن خشونت‌های قومی و فرقوی در ترکیه است.

رئیس جمهور ترکیه همچنان گفت:

"این ترور از هر جایی که می‌آید برای ما تغییری را وارد نمی‌کند، ما به حیث یک ملت از تمام توان خود استفاده خواهیم کرد تا به شکل واحد و شانه به شانه علیه ترور برزمیم چنانچه در پانزدهم جولای رزمیدیم."

اشارۀ وی به کودتاه ناکام ماه گذشته بود.

غازیان تپه در ۶۴ کیلومتری سرحد با سوریه موقعیت دارد.

مراسم خاکسپاری قربانیان حمله انتحاری شهر غازیان تیپ ترکیه
مراسم خاکسپاری قربانیان حمله انتحاری شهر غازیان تیپ ترکیه

جنوب‌شرق ترکیه که اکثر باشنده‌گان آن کرد‌ها اند در یک سال گذشته صحنه چندین انفجار مرگبار بوده‌است که جدایی طلبان کُرد یا داعش در آن دخیل دانسته شده‌اند.

از سوی دیگر بن علی یلدریم صدراعظم ترکیه حمله روز شنبه را یک حمله شیطانی خوانده گفته‌است که این حمله یک محفل عروسی را به ماتم مبدل کرد.

این حمله همچنان از سوی احزاب اپوزیسیون ترکیه و چندین حکومت خارجی به شمول ایالات متحده، فرانسه، یونان، سویدن، اردن، قطر و بحرین محکوم شده‌است.

XS
SM
MD
LG