لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۴

عظیمی: ظرف ۵ سال قادر به تولید ۲ هزار میگاوات برق خواهیم شد


بند برق پلخمری
بند برق پلخمری

وزارت انرژی و آب افغانستان می‌گوید که با تطبیق پلان خودکفایی انرژی و شبکه ملی افغانستان، این کشور از نظر برق خودکفا خواهد شد.

مسئولین وزارت انرژی و آب افغانستان می‌گویند که با عملی شدن پلان خودکفایی انرژی و شبکه ملی افغانستان، در پنج سال آینده این کشور توانایی تولید دوهزار میگاوات انرژی را خواهد داشت.

بصیر عظیمی سخنگوی این وزارت روز سه شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که طرح این پلان تدوین شده و شام روز دوشنبه به رئیس جمهور محمد اشرف غنی نیز ارایه گردید.

وی افزود که در آینده نزدیک مردم در تمام ولایات افغانستان از برق مستفید خواهند شد.

بصیر عظیمی سخنگوی وزارت انرژی و آب افغانستان
بصیر عظیمی سخنگوی وزارت انرژی و آب افغانستان

وی گفت:

"وزارت انرژی و آب یک پلان خودکفایی ۵ساله را تدوین کرده به رئیس جمهور ارایه کرد و خوشبختانه مورد استقبال قرار گرفت، کار آن از مدت پیش شروع شده و ادامه دارد و در ۵ سال آینده ما می‌توانیم در حدود دو هزار میگاوات برق از منابع داخلی افغانستان تولید کنیم و خطوط انتقال برق هم خطوط سرتاسری برق و هم خطوط ۲۲۰ کیلوولت که تا ولایات است و ۱۱۰ کیلوولت که تا ولسوالی‌ها است، انشاالله تکمیل خواهد شد."

آقای عظیمی افزود که نظر به پلان خودکفایی انرژی و شبکه ملی افغانستان، این کشور قادر به صادر برق تولیدی‌اش به کشور‌های همسایه نیز خواهد شد.

به اساس معلومات مسئولین وزارت انرژی و آب افغانستان، تطبیق این پلان ۵ ساله به حدود شش و نیم میلیارد دالر نیاز دارد که به گفته آنان از این میان حکومت و دونر‌ها برای پرداخت حدود یک و نیم میلیارد آن تعهد نموده‌اند.

مسئولین این وزارت گفته اند که چهار و نیم میلیارد دالر مورد نیاز را از طریق سرمایه گذاری خصوصی، حمایت جامعه جهانی و بودجه انکشافی حکومت افغانستان بدست خواهند آورد.

بر اساس ارقام ارائه شده، در حال حاضر یک هزار و چهارصد میگاوات برق در افغانستان استفاده می‌گردد که بیشتر آن از کشور‌های تاجکستان، ازبکستان، ایران و ترکمنستان وارد می‌گردد.

چندی قبل دافغانستان برشنا شرکت به دلیل کاهش ارزش افغانی در برابر اسعار خارجی، قیمت برق وارداتی را ۲۵ درصد افزایش داد که این اقدام سبب برانگیختن عکس العمل‌ها نیز گردید.

با آنکه مسئولین وزارت انرژی و آب می‌گویند که پلان خودکفایی انرژی روی کیفیت و قیمت برق در افغانستان تأثیر مثبت خواهد گذاشت، اما برخی از آگاهان اقتصادی می‌گویند که این ادعا‌ها خوشبینانه بوده و عملی به نظر نمی‌رسد.

سیف الدین سیحون یکی از این کارشناس به رادیو آزادی گفت:

سیف الدین سیحون کارشناس مسایل اقتصادی
سیف الدین سیحون کارشناس مسایل اقتصادی

"ده‌ها سال دیگر طول می‌کشد تا افغانستان از نظر برق خودکفا شود ۱۵سال طول کشید تا این‌ها توانستند برق وارداتی داشته باشند در حال حاضر اینها از کجا این منابع را دارند این همه ادعا‌ها خوشبینانه و ادعا‌های سر خرمن هستند"

اما مسئولین وزارت انرژی و آب افغانستان می‌گویند که حکومت متعهد به افزایش برق تولیدی بوده و کار روی طرح سرمایه گذاری برای فاز دوم بند کجکی را می‌توان یکی از مثال‌های عملی پلان خودکفایی انرژی عنوان کرد.

آنان از آغاز کار بالای بند برق فراه نیز سخن می‌زنند و می‌گویند که در آینده نزدیک کار بالای برخی از بند‌های دیگر نیز آغاز خواهد شد.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG