لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۷

پیشنهاد نهادها و فعالان جامعه مدنی افغانستان به جنبش روشنایی


نهادها و فعالان جامعه مدنی افغانستان می‌گویند، با در نظر داشت تهدیدات امنیتی از سوی مخالفان مسلح و حلقات حامی طالبان مسلح در منطقه، جنبش روشنایی باید بجای راه اندازی تظاهرات گسترده گزینه مذاکرات با حکومت را پیش گیرد.

نعیم نظری رئیس شبکه جامعه مدنی و حقوق بشر روز دوشنبه در کابل از جنبش روشنایی و حکومت خواست تا مذاکرات جدید را به میانجیگری سامان ملل متحد و نظارت نهادهای مدنی قبول کند.

نعیم نظری رئیس شبکه جامعه مدنی و حقوق بشر
نعیم نظری رئیس شبکه جامعه مدنی و حقوق بشر

وی در مورد گفت:

"نهادها و فعالان جامعه مدنی افغانستان پیشنهاد می‌کنند تا دولت و شورای عالی مردمی جنبش روشنایی اراده خویش را پیرامون ایجاد میکانیزم شفاف برای مذاکرات ابراز بدارند و روند مذاکرات مستقیم با میانجیگری نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان و حضور نظارتی نهادهای جامعه مدنی را بپذیرند."

آقای نظری با اشاره به نزدیکی در روابط میان افغانستان و هندوستان می‌گوید که مخالفان نظام افغانستان از هیج نوع تلاش برای آسیب رسانی به نظام و مردم این کشور دریغ نمی‌کنند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که از مهلت تعیین شده جنبش روشنایی برای رسیدگی به خواست‌های‌شان از سوی حکومت بیشتر از پانزده روز می‌گذرد و این جنبش هشدار داده‌است که باز هم به حرکت‌های مدنی دست خواهد زد.

راه اندازی تظاهرات توسط جنبش روشنایی در کابل
راه اندازی تظاهرات توسط جنبش روشنایی در کابل

پیش از این جنبش روشنایی در اعتراض به انتقال لین وارداتی ۵۰۰ کیلوولت برق ترکمنستان از مسیر سالنگ تظاهرات گسترده را راه اندازی کرد که سر انجام پس از یک حمله انتحاری در منطقه دهمزنگ شهر کابل ده‌ها تن کشته و زخمی شدند.

مسئولیت این حمله را گروه داعش به عهده گرفته است اما اینک این فعالین مدنی می‎گویند که نباید این فاجعه تکرار شود و حکومت مکلف است تا امنیت این تظاهرات را در صورت راه اندازی آن تأمین کند.

اینکه جنبش روشنایی تظاهرات بعدی را راه اندازی خواهد کرد یا نه از مسئولین این جنبش پرسیدیم آنان در پاسخ گفتند که موقف‌شان را فردا اعلام خواهند کرد.

در عین حال خواستیم موقف حکومت را نیز داشته باشیم اما آنان از ابراز نظر در این مورد خودداری کردند اما پیش از این حکومت با در نظر داشت نظریات هیئت موظف برای انتقال برق وارداتی ترکمنستان، مسیر سالنگ را بهترین و کم مصرف‌ترین گزینه انتخاب کرد.

چهار روز قبل شورای امنیت سازمان ملل متحد طی گزارشی وضعیت امنیتی در افغانستان را نگران کننده خوانده، فعالیت گروه‌های مخالف در این کشور را محکوم و حمایت‌اش را از حکومت این کشور اعلام کردد.

گزارش از تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG