لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۷

گلوبالیست: نشانۀ از ختم مشکل تریاک در افغانستان دیده نمی‌شود


گلوبالیست

نشریه گلوبالیست با توجه به کشت کوکنار و تولید مواد مخدر در افغانستان، در گزارشی می‌نویسد که نشانۀ از ختم مشکل تریاک در افغانستان به مشاهده نمی‌رسد.

به نوشته نشریۀ گلوبالیست با وصف تلاش‌های امریکا که از سال ۲۰۰۱ میلادی به اینسو با آغاز جنگ در این‌کشور انجام داده، کشت کوکنار و تولید مواد مخدر در افغانستان افزایش یافته‌است.

نشریه گلوبالیست با یاد آوردی از مقدار کشت کوکنار در سال‌های اخیر می‌نویسد که افغانستان در سطح جهان به کدام اندازه مواد مخدر تولید کرده‌است.

نشریه بر علاوۀ ذکر برخی احصاییه‌ها و یاد آوردی موارد مهم در مورد اینکه امریکا از سال ۲۰۰۱ تا اکنون به چه مقدار پول را در افغانستان به خاطر مبارزه با مواد مخدر مصرف نموده، می‌نویسد که ایالات متحدۀ امریکا بیش از هفت میلیارد دالر را در این عرصه مصرف نموده‌است که هیچ آثار انهدام و از بین رفتن آن هم دیده نمی‌‍شود.

بر خلاف رسانه های غربی که در روزهای شنبه و یکشنبه مطالب زیاد در مورد افغانستان ندارند، رسانه ها منطقه، بطور خاص پاکستان و هند مسئله افغانستان را از نظر نینداخته اند.

دنیوز

روزنامۀ دنیوز چاپ پاکستان، در مقالۀ تحت عنوان "محور روسیه، چین و پاکستان هند را از افغانستان بیرون خواهد کرد" می‌نویسد، حالا که روسیه همراه با چین و پاکستان با طالبان روابط برقرار می‌کند، هند به مثابۀ یک قدرت منطقوی شاید خود را منزوی احساس کند.

به نوشتۀ روزنامه، حکومت افغانستان هم ضعیف است و نمی‌‎تواند در این پروسه اولویت خود را یقینی سازد.

با در نظرداشت اینکه دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا سیاست نرم را در قبال روسیه اتخاذ کرده‌است و اگر از عملکرد روسیه حمایت کند، پالیسی هند در مورد افغانستان در چهار راه باقی خواهد ماند.

روزنامۀ دنیوز به اجلاس اخیر سه جانبه اشاره می‌کند که اخیراً در مسکو صورت گرفت و باعث انتقادات شدید حکومت افغانستان شد.

در این اجلاس از افغانستان دعوت نشده بود و کابل آن را مداخله در امور داخلی خود خواند.

اسلام آباد به تلاش‌های دهلی جدید در افغانستان به دیده تردید می‌نگرد و می‌گوید که هند می‌خواهد از نفوذش در افغانستان بر ضد پاکستان استفاده کند.

اکثراً روزنامه های پاکستان به مسایل افغانستان از دیدگاه منافع ملی خود می‌نگرند. این مسئله را برخی روزنامه هند نیز مطرح کرده‌اند.

اکونومیک تایمز

طور مثال روزنامۀ اکونومیک تایمز چاپ هند با شاره به مداخلات پاکستان در امور افغانستان به مسئله اختطاف یک طیاره به کندهار در سال ۱۹۹۹ میلادی اشاره نموده می‌نویسد، پنج تنی که طیارۀ شرکت هوایی هند را از مسیر کتماندو دهلی ربوده و به کندهار برده بودند، ادارۀ استخبارت پاکستان (ISI) از آن‌ها حمایت می‌کرد.

روزنامه اکونومیک تایمز از قول اجیت دوال مشاور امنیت ملی هند می‌نویسد که اگر ادارۀ استخبارات پاکستان (ISI) از این اختطاف کنندگان حمایت نمی‌کرد، هند می‌توانست این مشکل را بزودی حل کند، ولی دست داشتن آی. اس. آی باعث آن شد تا از فشارهای دهلی جدید بالای اختطاف کنندگان کاسته شده و حل این مشکل وقت زیاد را بگیرد.

XS
SM
MD
LG